IPABO maakt gebruik van cookies om de bezoekers van onze website de best mogelijke ervaring te bieden en voor het analyseren van bezoekersgedrag waarmee we onze website kunnen verbeteren.

IPABO is gesloten van 17 t/m 19 februari. Op 20 feb is Alkmaar open, op 21 feb Amsterdam. Kijk voor meer informatie op de contactpagina.

Hoe kan ik geschikte representaties en modellen gebruiken tijdens de reken-wiskundeles?

  1. Eerlijk delen: Leerlingen uit groep 1-2 geven met hun vingers aan hoeveel tomaatjes er zijn verdeeld. Aan het einde van de video laat de leerkracht zien hoe je dit ook op papier kunt zetten (video 2).
  2. De schoenen van de koning: De leerkracht laat de leerlingen de getallenlijn verkennen met behulp van een natuurlijke maat. Ze denken na over schaal en relatieve grootte. Vervolgens gebruiken de leerlingen stroken papier als eenheden om de lengte van verschillende objecten in de klas te meten. (video 1).
  3. Een winkel vol: De leerkracht nodigt haar leerlingen uit groep 4 uit om verschillende vermenigvuldigingssituaties te bekijken. Hierbij komen verschillende modellen naar voren  zoals het rechthoekmodel en het groepjesmodel. (video 5).
  4. Welk tafeltje is groter?: Op het bord worden de concrete meethandelingen van de leerlingen schematisch weergegeven (video 3).
  5. Naar verhouding de beste: De leerkracht gebruikt een verhoudingstabel om de verhouding van treffers en missers van de spelers weer te geven. (video 2 en 3).
  6. Zelf een grafiek maken: De leerkracht gebruikt vierkante vouwblaadjes om een grafiek te maken, waarbij elk blaadje een eenheid van de data vertegenwoordigt. (video 4).

Bij deze videofragmenten kun je de volgende kijkvragen gebruiken:

Scroll to top