Master leren en innoveren (MLI)
Wil jij het onderwijs op jouw school verbeteren en vernieuwen? Wil je daarin een voortrekkersrol vervullen? Dan is de master Leren en Innoveren iets voor jou.
Het is niet zo eenvoudig om in korte tijd tijdens het geschiktheids- en/of bekwaamheidsonderzoek te beoordelen of een zij-instromer geschikt is voor het zij-instroomtraject van maximaal 2 jaar, dan wel startbekwaam is om als bevoegd docent verder te werken.
Na het behalen van de assessorentraining ben je kundig om tot een goede beoordeling te komen.
In de basistraining komen de vaardigheden en gedrag aan de orde dat van assessoren wordt verwacht en dat is vastgelegd in het landelijk assessorenprofiel. De thema’s in de training zijn: kernvragen formuleren op basis van verschillende bronnen, de vragen tijdens een criteriumgericht interview gestructureerd uitvragen met gebruik van verschillende gesprekstechnieken zoals de STARRT- methodiek en werken met de assessmentdriehoek. Aan de hand van de beoordelingsstandaard oefen je samen met je mede-assessoren om de beoordeling te verantwoorden en te beargumenteren. In de rapportage wordt het actuele denk- en handelingsniveau van de zij-instromer vastgelegd en de ontwikkelstappen aangegeven.
In de training wordt op basis van de theorie en methodiek van het beroepsbekwaam beoordelen de verschillende vaardigheden die nodig zijn om tot een verantwoorde en transparante beoordeling te komen, getraind. Alle stappen en de onderdelen van het geschiktheids- of bekwaamheidsonderzoek worden in de training door de assessoren zelf doorlopen. Naast het werken met actueel zijinstroommateriaal werkt de assessor ook met en aan zijn eigen assessorenportfolio. Dit doen we opdat de beoordelingsmethodiek zo authentiek mogelijk geoefend kan worden, maar ook om de opgedane eigen scholing, assessment ervaring en assessorenkwaliteit vast te leggen.
Tussen de trainingsdagdelen 3 en 4 kunnen de assessoren bepaalde beoordelingsvaardigheden in de praktijk oefenen en uitvoeren.
Doel van de assessorentraining zijinstroom in beroep PO:
* De kwaliteit van de assessoren tijdens het geschiktheids- of bekwaamheidsonderzoek verhogen en op het niveau van het landelijk assessorenprofiel brengen;
* Daarmee recht doen aan zij-instromers tijdens het geschiktheids- of bekwaamheidsonderzoek : door eruit te halen wat erin zit;
* Kwaliteit van de beoordeling (zowel mondeling als schriftelijk) verhogen, zodat de beoordeling transparant en beargumenteerd is;
* Kwaliteit van de assessoren inzichtelijk maken en borgen voor de direct betrokkenen (zij-instromer, opleiding, werkgever, scholenveld) en aan derden (inspectie, examencommissie, accreditatie).
Ervaren leerkrachten die assessments willen afnemen bij zijinstromers
4 bijeenkomsten en het afnemen van twee geschiktheidsassessments
Zonder kosten, het afnemen van twee geschiktheidsassessments is eveneens zonder kosten.
Je wil als werkveldassessor geschiktheidsassessments afnemen.
Bij 100% deelname ontvangt de deelnemers een certificaat Basisassessor.
De assessorentraining Zijinstroom in Beroep neemt een half jaar in beslag. Na dagdeel 3 gaan de deelnemers de assessorenvaardigheden in de praktijk brengen door deel te nemen aan een geschikheidsonderzoek. Een keer als observator en een keer als mede-assessor. De dagdelen: 16.00 uur tot 19.30 uur (om 17.30 uur wordt er een maaltijd verzorgd).
Dagdeel 1: woensdag 16 oktober 2024
Dagdeel 2: woensdag 13 november 2024
Dagdeel 3: woensdag 4 december 2024
Assessmentperiode (afnemen van 2 assessments) in december 2024 / januari 2025
Dagdeel 4: woensdag 5 februari 2025
Het onderwijs is een belangrijk fundament voor de democratische samenleving, het versterkt kansengelijkheid en het streven naar rechtvaardigheid en vrede voor de wereld. De afgelopen jaren is er in toenemende mate aandacht voor burgerschapsonderwijs vanuit de overheid. Burgerschap is aangemerkt als een van de vier basisvaardigheden van het onderwijs.
Nu blijkt dat er bij scholen en leerkrachten nog verlegenheid is hoe er invulling gegeven kan worden aan burgerschapsonderwijs en hoe dit samen valt met de visie van de school, inrichting van het onderwijs en het eigen handelen van de leerkracht.
Deze post-hbo opleiding bestaat een basismodule en verschillende verdiepende modules.
Deelnemers worden uitgedaagd om na te denken over burgerschapsonderwijs vanuit de eigen visie en die van school. Er worden handvatten aangereikt om vorm te geven aan burgerschap binnen de wettelijke kaders. De opleiding bestaat uit een basismodule en verdiepende modules.
De basismodule en de drie verdiepende modules van 2 bijeenkomsten geven in recht op een diploma coördinator burgerschapsonderwijs. Het is ook mogelijk om alleen de basismodule te volgen.
De verdiepende modules van twee bijeenkomsten per module richten zich op wereldburgerschap, pedagogische dimensie van burgerschap, kansengelijkheid, rollen van de leerkracht en veranderkunde.
Studiebelasting:
Wanneer je de opleiding succesvol hebt afgerond, ontvang je het diploma coördinator burgerschapsonderwijs.
Bijeenkomsten van 15.00-18.00 uur op:
"*" geeft vereiste velden aan
Ben jij die leraar bij wie leerlingen en collega’s als eerste aankloppen als ze vragen hebben over onderzoekend leren? Word je gewaardeerd om jouw innovatieve ideeën over onderwijs en heb je affiniteit met digitale middelen? Na afronding van de post-hbo-opleiding Toekomstgericht Onderwijs ben je erkend specialist in het onderwijs van vandaag en morgen.
Ben jij de vraagbaak als het gaat om eigentijds onderwijs in de klas? Dan is de specialisatie Toekomstgericht Onderwijs iets voor jou. De opleiding is deels online te volgen en ook incompany behoort tot de mogelijkheden.
Jij geldt straks als de inspirator en specialist in Toekomstgericht Onderwijs. Voor alle collega’s en leerlingen ben jij de vraagbaak als het gaat om eigentijds onderwijs in de klas. We gaan aan de slag met het ontwikkelen en evalueren van lessen die draaien om onderzoekend leren; wetenschap en technologie; en ICT-middelen. Je bent vakdidactisch deskundig en weet hoe je onderwijs op een 21e-eeuwse manier vormgeeft. Je bent bekend met de principes van veranderkunde en je kunt collega’s op professionele wijze inspireren en begeleiden om mee te groeien bij innovaties. Je kunt goed samenwerken met andere specialisten in de schoolorganisatie en ziet de meerwaarde daarvan in.
Leerkrachten (speciaal) basisonderwijs die in de afgelopen cursusjaren zijn opgeleid tot specialist op een bepaald gebied kunnen ook een verdiepingstraject volgen. In het verdiepingstraject leer je om samen met collega-leerkrachten en cursisten op de werkplek binnen een PLG te leren van en met elkaar. Je voert praktijkgericht onderzoek uit om veranderingen of onderwijsvernieuwing in de klas of op school in gang te zetten.
Het leren kennen van de vakinhoud en vakdidactiek van Specialist Toekomstgericht Onderwijs. Onderwerpen die aan bod komen in de opleiding:
Er wordt gebruik gemaakt van actuele literatuur. Op de bijeenkomsten wordt het geleerde voortdurend getoetst aan de eigen praktijk. Je gaat een veranderplan maken voor de schoolontwikkeling op het gebied van Specialist Toekomstgericht Onderwijs. Tijdens een van de lessen ga je daarbij een collega coachen en begeleiden.
Leerkrachten (speciaal) basisonderwijs, die opgeleid willen worden tot Specialist Toekomstgericht Onderwijs. Een specialist heeft minimaal 2 jaar ervaring als leerkracht basisonderwijs en affiniteit met onderzoekend en ontwerpend leren.
Richtlijn: 18 dagdelen van 3 uur in 1 jaar. Daarnaast zijn er 4 intervisiebijeenkomsten van 2 uur onder leiding van de deelnemende scholen of geregeld door deelnemers zelf. En een werkbezoek in Nederland, zoals een conferentie. De studielast van de opleiding is ongeveer 336 uur.
De kosten per deelnemer bedragen € 2.985,-. De kosten voor boeken en materialen bedragen ongeveer € 150,-. De kosten van het werkbezoek zijn niet inbegrepen in de prijs.
Een specialist heeft minimaal 2 jaar ervaring als leerkracht basisonderwijs en affiniteit met onderzoekend en ontwerpend leren.
Bijeenkomsten vinden plaats op woensdagen van 15.00-18.00.
"*" geeft vereiste velden aan