Header image

Assessorentraining

Het is niet zo eenvoudig om in korte tijd tijdens het geschiktheids- en/of bekwaamheidsonderzoek te beoordelen of een zij-instromer geschikt is voor het zij-instroomtraject van maximaal 2 jaar, dan wel startbekwaam is om als bevoegd docent verder te werken.

Na het behalen van de assessorentraining ben je kundig om tot een goede beoordeling te komen.

Sign in
Deel deze opleiding

"*" geeft vereiste velden aan

Je naam*
Ontvanger*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Informatieblad aanvragen

"*" geeft vereiste velden aan

Hidden
Hidden
Hidden
M. van der Zee Studieadviseur
Visit profile page of M van der Zee

In de basistraining komen de vaardigheden en gedrag aan de orde dat van assessoren wordt verwacht en dat is vastgelegd in het landelijk assessorenprofiel. De thema’s in de training zijn: kernvragen formuleren op basis van verschillende bronnen, de vragen tijdens een criteriumgericht interview gestructureerd uitvragen met gebruik van verschillende gesprekstechnieken zoals de STARRT- methodiek en werken met de assessmentdriehoek. Aan de hand van de beoordelingsstandaard oefen je samen met je mede-assessoren om de beoordeling te verantwoorden en te beargumenteren. In de rapportage wordt het actuele denk- en handelingsniveau van de zij-instromer vastgelegd en de ontwikkelstappen aangegeven.

In de training wordt op basis van de theorie en methodiek van het beroepsbekwaam beoordelen de verschillende vaardigheden die nodig zijn om tot een verantwoorde en transparante beoordeling te komen, getraind.  Alle stappen en de onderdelen van het geschiktheids- of bekwaamheidsonderzoek  worden in de training door de assessoren zelf doorlopen. Naast het werken met actueel zijinstroommateriaal werkt de assessor ook met en aan zijn eigen assessorenportfolio. Dit doen we opdat de beoordelingsmethodiek zo authentiek mogelijk geoefend kan worden, maar ook om de opgedane eigen scholing, assessment ervaring en assessorenkwaliteit vast te leggen.

Tussen de trainingsdagdelen 3 en 4 kunnen de assessoren bepaalde beoordelingsvaardigheden in de praktijk oefenen en uitvoeren.

Doelen
Doelen

Doel van de assessorentraining zijinstroom in beroep PO:
* De kwaliteit van de assessoren tijdens het geschiktheids- of bekwaamheidsonderzoek verhogen en op het niveau van het landelijk assessorenprofiel brengen;
* Daarmee recht doen aan zij-instromers tijdens het geschiktheids- of bekwaamheidsonderzoek : door eruit te halen wat erin zit;
* Kwaliteit van de beoordeling (zowel mondeling als schriftelijk) verhogen, zodat de beoordeling transparant en beargumenteerd is;
* Kwaliteit van de assessoren inzichtelijk maken en borgen voor de direct betrokkenen (zij-instromer, opleiding, werkgever, scholenveld) en aan derden (inspectie, examencommissie, accreditatie).

Doelgroep
Doelgroep

Ervaren leerkrachten die assessments willen afnemen bij zijinstromers

Omvang
Omvang

4 bijeenkomsten en het afnemen van twee geschiktheidsassessments

Investering
Investering

Zonder kosten, het afnemen van twee geschiktheidsassessments is eveneens zonder kosten.

Toelatingseisen
Toelatingseisen

Je wil als werkveldassessor geschiktheidsassessments afnemen.

Certificering
Certificering

Bij 100% deelname ontvangt de deelnemers een certificaat Basisassessor.

Periode
Periode

De assessorentraining Zijinstroom in Beroep neemt een half jaar in beslag. Na dagdeel 3 gaan de deelnemers de assessorenvaardigheden in de praktijk brengen door deel te nemen aan een geschikheidsonderzoek. Een keer als observator en een keer als mede-assessor. De dagdelen: 16.00 uur tot 19.30 uur (om 17.30 uur wordt er een maaltijd verzorgd).

Dagdeel 1: woensdag 16 oktober 2024

Dagdeel 2: woensdag 13 november 2024

Dagdeel 3: woensdag 4 december 2024

Assessmentperiode (afnemen van 2 assessments) in december 2024 / januari 2025

Dagdeel 4: woensdag 5 februari 2025

Adviesgesprek

Marcel van der Zee helpt
je bij het zetten van je
volgende carrièrestap!

Adviesgesprek aanvragen
Marcel van der Zee Studieadviseur
Header image

Coördinator burgerschapsonderwijs

Image about: incompany
Image about: modulair

Het onderwijs is een belangrijk fundament voor de democratische samenleving, het versterkt kansengelijkheid en het streven naar rechtvaardigheid en vrede voor de wereld.  De afgelopen jaren is er in toenemende mate aandacht voor burgerschapsonderwijs vanuit de overheid. Burgerschap is aangemerkt als een van de vier basisvaardigheden van het onderwijs.

Sign in
Deel deze opleiding

"*" geeft vereiste velden aan

Je naam*
Ontvanger*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Informatieblad aanvragen

"*" geeft vereiste velden aan

Hidden
Hidden
Hidden

Nu blijkt dat er bij scholen en leerkrachten nog verlegenheid is hoe er invulling gegeven kan worden aan burgerschapsonderwijs en hoe dit samen valt met de visie van de school, inrichting van het onderwijs en het eigen handelen van de leerkracht.

Deze post-hbo opleiding bestaat een basismodule en verschillende verdiepende modules.

Uitgangspunten

  • Het uitgangspunt is dat democratisch burgerschap een manier is om je te verhouden tot de wereld om je heen.
  • Om die reden zien wij burgerschap niet als een op zichzelf staande vaardigheid, of een los vak in je onderwijsaanbod. De kunst is om burgerschap geïntegreerd aan te bieden in verschillende vakgebieden en te integreren met je handelen voor de klas en in de school.
  • Om vorm te geven aan goed burgerschapsonderwijs, is het van belang dat leerlingen kennis hebben van de wereld om zich heen, in contact komen met verschillende perspectieven en worden aangemoedigd een eigen positie in te nemen.
  • Het is niet altijd eenvoudig dit als school vorm te geven. De overheid vraagt om een verantwoording binnen specifieke kaders, terwijl een democratie zich ook kenmerkt door de mogelijkheid kaders te bevragen.
  • In deze cursus reiken we handvatten aan bij het vormgeven aan burgerschapsonderwijs, terwijl wij ook ruimte maken voor een kritische, professionele dialoog over burgerschap in het onderwijs.

De opleiding

Deelnemers worden uitgedaagd om na te denken over burgerschapsonderwijs vanuit de eigen visie en die van school. Er worden handvatten aangereikt om vorm te geven aan burgerschap binnen de wettelijke kaders. De opleiding bestaat uit een basismodule en verdiepende modules.

De basismodule en de drie verdiepende modules van 2 bijeenkomsten geven in recht op een diploma coördinator burgerschapsonderwijs. Het is ook mogelijk om alleen de basismodule te volgen.

Inhoud basismodule:

  • Bijeenkomst 1: In deze module word je uitgedaagd om na te denken over jouw persoonlijke visie (in pedagogisch en maatschappelijk opzicht) op het burger-zijn in de samenleving met de wettelijke kaders als uitgangspunt.
  • Bijeenkomst 2: In deze tweede bijeenkomst wordt stilgestaan bij de wettelijke kaders, kerndoelen, ijkpunten en bouwstenen.
  • Bijeenkomst 3: In de derde bijeenkomst zoomen we in op een vorm van burgerschapsonderwijs die kritisch genoemd kan worden.
  • Bijeenkomst 4: In de vierde bijeenkomst staan we stil bij wat er nodig is om burgerschapsonderwijs een duidelijke plek te geven in het onderwijs.

Inhoud verdiepende modules:

De verdiepende modules van twee bijeenkomsten per module richten zich op wereldburgerschap, pedagogische dimensie van burgerschap, kansengelijkheid, rollen van de leerkracht en veranderkunde.

omvang
omvang

Studiebelasting:

  • Basismodule 100 uur
  • Basismodule + 3 verdiepende modules 250 uur
investering
investering
  • Basismodule (4 dagdelen) €1.495,-
  • Basismodule + 3 verdiepende modules (10 dagdelen) €2.495,-
certificering
certificering

Wanneer je de opleiding succesvol hebt afgerond, ontvang je het diploma coördinator burgerschapsonderwijs.

periode
periode

Bijeenkomsten van 15.00-18.00 uur op:

  • 27-09-2023
  • 01-11-2023
  • 15-11-2023
  • 29-11-2023
  • 17-01-2024
  • 31-01-2024
  • 06-03-2024
  • 20-03-2024
  • 10-04-2024
  • 08-05-2024

 

Aanmelden online voorlichting 29 mei, 16 - 17 uur

"*" geeft vereiste velden aan

Naam

Adviesgesprek

Marcel van der Zee helpt
je bij het zetten van je
volgende carrièrestap!

Adviesgesprek aanvragen
Marcel van der Zee Studieadviseur
Header image

Specialist Toekomstgericht Onderwijs & W&T

Image about: hybride
Image about: incompany
Image about: maatwerk

Ben jij die leraar bij wie leerlingen en collega’s als eerste aankloppen als ze vragen hebben over onderzoekend leren? Word je gewaardeerd om jouw innovatieve ideeën over onderwijs en heb je affiniteit met digitale middelen? Na afronding van de post-hbo-opleiding Toekomstgericht Onderwijs ben je erkend specialist in het onderwijs van vandaag en morgen.

Sign in
Deel deze opleiding

"*" geeft vereiste velden aan

Je naam*
Ontvanger*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Informatieblad aanvragen

"*" geeft vereiste velden aan

Hidden
Hidden
Hidden

Meer informatie over de opleiding

Ben jij de vraagbaak als het gaat om eigentijds onderwijs in de klas? Dan is de specialisatie Toekomstgericht Onderwijs iets voor jou. De opleiding is deels online te volgen en ook incompany behoort tot de mogelijkheden. 

Jij geldt straks als de inspirator en specialist in Toekomstgericht Onderwijs. Voor alle collega’s en leerlingen ben jij de vraagbaak als het gaat om eigentijds onderwijs in de klas. We gaan aan de slag met het ontwikkelen en evalueren van lessen die draaien om onderzoekend leren; wetenschap en technologie; en ICT-middelen. Je bent vakdidactisch deskundig en weet hoe je onderwijs op een 21e-eeuwse manier vormgeeft. Je bent bekend met de principes van veranderkunde en je kunt collega’s op professionele wijze inspireren en begeleiden om mee te groeien bij innovaties. Je kunt goed samenwerken met andere specialisten in de schoolorganisatie en ziet de meerwaarde daarvan in.

Verdiepingstraject

Leerkrachten (speciaal) basisonderwijs die in de afgelopen cursusjaren zijn opgeleid tot specialist op een bepaald gebied kunnen ook een verdiepingstraject volgen. In het verdiepingstraject leer je om samen met collega-leerkrachten en cursisten op de werkplek binnen een PLG te leren van en met elkaar. Je voert praktijkgericht onderzoek uit om veranderingen of onderwijsvernieuwing in de klas of op school in gang te zetten.

Doelen
Doelen

Het leren kennen van de vakinhoud en vakdidactiek van Specialist Toekomstgericht Onderwijs. Onderwerpen die aan bod komen in de opleiding:

  1. Het leergebied Specialist Toekomstgericht Onderwijs, met veel aandacht voor 21e-eeuwse vaardigheden, bronnen, leerlijnen en instrumenten
  2. De didactiek van onderzoekend leren en ontwerpend leren, inspelen op en begeleiden van leerlingen
  3. Onderwijs voor specifieke groepen zoals het jonge kind en (hoog)begaafden
  4. De integratie met andere domeinen/leergebieden (onder meer taal, rekenen en ICT-toepassingen)

Er wordt gebruik gemaakt van actuele literatuur. Op de bijeenkomsten wordt het geleerde voortdurend getoetst aan de eigen praktijk. Je gaat een veranderplan maken voor de schoolontwikkeling op het gebied van Specialist Toekomstgericht Onderwijs. Tijdens een van de lessen ga je daarbij een collega coachen en begeleiden.

doelgroep
doelgroep

Leerkrachten (speciaal) basisonderwijs, die opgeleid willen worden tot Specialist Toekomstgericht Onderwijs. Een specialist heeft minimaal 2 jaar ervaring als leerkracht basisonderwijs en affiniteit met onderzoekend en ontwerpend leren.

omvang
omvang

Richtlijn: 18 dagdelen van 3 uur in 1 jaar. Daarnaast zijn er 4 intervisiebijeenkomsten van 2 uur onder leiding van de deelnemende scholen of geregeld door deelnemers zelf. En een werkbezoek in Nederland, zoals een conferentie. De studielast van de opleiding is ongeveer 336 uur.

investering
investering

De kosten per deelnemer bedragen € 2.985,-. De kosten voor boeken en materialen bedragen ongeveer € 150,-. De kosten van het werkbezoek zijn niet inbegrepen in de prijs.

 

toelatingseisen
toelatingseisen

Een specialist heeft minimaal 2 jaar ervaring als leerkracht basisonderwijs en affiniteit met onderzoekend en ontwerpend leren.

periode
periode

Bijeenkomsten vinden plaats op woensdagen van 15.00-18.00.

Aanmelden online voorlichting 29 mei, 15 - 16 uur

"*" geeft vereiste velden aan

Naam

Adviesgesprek

Marcel van der Zee helpt
je bij het zetten van je
volgende carrièrestap!

Adviesgesprek aanvragen
Marcel van der Zee Studieadviseur