Deze website maakt gebruikt van cookies. Klik hier voor meer informatie.
Klik op "OK" om cookies te accepteren, of op "Weigeren" om de cookies te weigeren.
login
european commission
Helen en Claire

COLLEGE TOUR: EXCELLENT LERAARSCHAP

“Nou Helen, vertel eens, hoe kijk jij terug op de iPabo College Tour?”
“Wat een ervaring zeg, niet alleen de discussies met Annette en Ilja waren interessant. Maar de hele planning en organisatie achter de College Tour was ook ontzettend leuk om mee te maken!”
“Ja inderdaad, terwijl wij nog maar een fractie van de organisatie op ons hebben genomen!”
“Maar Claire, even inhoudelijk, wat is voor jou het belangrijkste wat je is bijgebleven?”
“Nou eigenlijk dat wij als toekomstige juffen en meesters in onszelf moeten geloven, zoals Ilja zei. Als we ergens in geloven, moeten we hier ook voor durven gaan. Ik ben in ieder geval wel van plan om als stagiair en later als juf dicht bij mijzelf te blijven.”
“Je bedoelt dat je als leraar moet geloven in je eigen visie en moet laten zien dat het werkt?”
“Ja, zonder andere ideeën en visies van collega’s af te vallen. Juist omdat ik denk dat die discussie zo belangrijk en waardevol is. Eigenlijk zoals wij op de College Tour hebben laten zien Helen!”.
“Klopt! Zeker op het eind was iedereen zo betrokken bij de discussies over hoe je als vernieuwende leerkracht moet handelen binnen een bestaande onderwijscultuur. Het is best lastig om buiten de boekjes te treden. In het college vroegen wij ons bijvoorbeeld af hoe Annette dit op Laterna Magica heeft gedaan. En ook hoe het kan dat dit zo succesvol is.”
“Er is denk ik ook niet één bepaalde manier of één juist idee over goed onderwijs. Wij hebben in de pilot toch ervaren dat het vormgeven van ons eigen onderwijs, voor ons heel waardevol is. Dit is voor ons een vorm van goed onderwijs, misschien alleen al omdat de motivatie en betrokkenheid enorm verhoogd is.”
“Ja precies, en dit is nog maar één vorm van goed onderwijs. Er zullen vast nog veel andere manieren zijn. Dat is juist wat we bedoelen toch? Dat we dit soort initiatieven moeten (durven) nemen en hier ook in moeten geloven! Wij als studenten, maar ook de iPabo, moeten laten zien dat het mogelijk is om buiten de sporen van de ‘standaarden’ te treden.”
“Nou we zijn zo te horen nog lang niet uitgepraat over dit onderwerp. Ik ben wel benieuwd of er ook andere onderwerpen zijn die zo leven onder studenten en leraren.”
“Ja ik ook, laten we het anders aan ze vragen. Niks is te gek hoor! Of het nu Freek de Jonge over het belang levensbeschouwing in het onderwijs is. Of André Kuipers om ons te inspireren op natuurwetenschappelijk gebied.”
“Of Floortje Dessing, die natuurlijk de hele wereld rond gaat en veel weet over onderwijs wereldwijd. Misschien ook wel Bert van Oers, hij kan ons vast doen nadenken over spelenderwijs leren en ontwikkelingsgericht onderwijs.”

Nou leuke, leergierige studenten en docenten, wat vinden jullie interessant? Of welke vragen spelen bij jullie over onderwijs? Laat het ons weten door te mailen naar magazine@ipabo.nl. En onthoud: niks is te gek.

Durf het verschil te maken binnen het onderwijs!


Terug