Deze website maakt gebruikt van cookies. Klik hier voor meer informatie.
Klik op "OK" om cookies te accepteren, of op "Weigeren" om de cookies te weigeren.
login
european commission

Publicaties uit de praktijk

Esther Gerssen. Door alle letters de som leren zien.

‘Contextsommen’, het woord zegt het al: vraagstukken waarbij de rekensom in een context is geplaatst. De tekst in dit soort vraagstukken zou leerlingen moeten helpen betekenis te geven aan de getallen, waardoor de som eenvoudiger is op te lossen. Helaas blijkt dit in de praktijk niet altijd even makkelijk. De leerlingen moeten vanwege de grote hoeveelheid tekst over veel meer vaardigheden beschikken dan bij het maken van kale sommen. Een stappenplan is een geschikt hulpmiddel voor leerlingen om in de tekst de som te leren zien.

Lizette Moras. Mindful met een toets starten!

Op basisschool de Torenven in Warmenhuizen hebben vijf leerlingen met cognitieve faalangst een lessenserie mindfulness gevolgd. Onder cognitieve faalangst wordt in dit artikel het falen tijdens schoolse taken verstaan. Leerlingen die deze lessen hebben gevolgd, kregen een ‘spiekbrief’ waarop verschillende oefeningen stonden die tijdens de lessen zijn behandeld. Hierdoor kregen de leerlingen handvatten om tijdens de toetsen te kunnen gebruiken.

Noa de la Fuente. Burgerschap in het onderwijs… Er is nog een wereld te winnen!


Wat heeft een mens nodig om te kunnen functioneren in onze complexe wereld? Welke vaardigheden zijn essentieel voor de kritische, onafhankelijke en empathische houding die een democratische samenleving van zijn burgers vraagt? Een ode aan wereldburgerschapsonderwijs, met handvatten en tips voor het verwezenlijken van lessen die aansluiten op de behoefte van je klas.

Stéphanie Neefjes. Waarom laat je dat gedrag zien?!

In structuurgroep 7/8 van Speciaal Basisonderwijs De Wissel, liepen de leerkrachten regelmatig tegen onvoorspelbaar gedrag aan. Vaak na een verandering in bijvoorbeeld een afspraak of in de planning. Aangezien de leerlingen bijna naar het voortgezet onderwijs gaan, wilden de leerkrachten van groep 7/8 de kinderen een hulpmiddel bieden om hier mee om te leren gaan. In dit artikel staat het voor-komen van onvoorspelbaar gedrag na veranderingen centraal.


Terug