Adviesgesprek
Marcel van der Zee helpt
je bij het zetten van je
volgende carrièrestap!
In de module Hoogbegaafdheid leer je vanuit verschillende invalshoeken te kijken naar begaafdheid onder kinderen. Je ontdekt dat bovenmatig intelligente kinderen niet alleen uitdagend lesmateriaal, maar soms ook een andere benadering nodig hebben. Intelligentie is een belangrijk onderwerp, maar in deze module gaan we in op alle kenmerken van een begaafd kind.
Niet elk hoogbegaafd kind komt in het onderwijs goed tot zijn recht. Daarom leer je in deze module naar veel meer aspecten van begaafdheid kijken. Een kind kan matig scoren op een Cito-toets en toch hoogbegaafd zijn. Begaafde kinderen denken en leren anders en dit heeft implicaties voor het onderwijs aan hen. Op steeds meer scholen bestaat de mogelijkheid om kinderen een dagdeel naar een plusklas te laten gaan of om voltijd hoogbegaafdheidsonderwijs te volgen. Na afronding van deze module weet jij welk kind daarbij gebaat is en hoe het het meest tot zijn of haar recht komt.
In de module Hoogbegaafdheid ga je in op vragen als:
Dit is een keuzemodule. Je kunt ervoor kiezen om deze los te volgen, maar ook als onderdeel van het modulair traject als onderwijsondersteuner. Om dit traject met succes af te kunnen ronden, volg je vijf onderwijsmodules: interactieve vaardigheden en persoonlijk leiderschap, pedagogiek en klassenmanagement, rekenen-wiskunde, taaldidactiek en een van de keuzemodules. Met de behaalde modules krijg je vrijstelling wanneer je met de Associate degree-opleiding start.
Deze module is bedoeld voor onderwijsassistenten, onderwijsondersteuners en leraren die zich willen verdiepen in het werken met (hoog)begaafde kinderen.
84 studiebelastingsuren.
Een losse module met certificaat €495.
Een module die leidt tot vrijstelling binnen de AdPep (inclusief toetsing en begeleiding) €795.
Je geeft een presentatie over (hoog)begaafde kinderen op de werkplek. De vorm die je kiest voor de presentatie mag je zelf bepalen. Je filmt de presentatie en uploadt deze naar Office 365. De instructie hiervoor krijg je van je docent.
Module: Hoogbegaafdheid
Bijeenkomsten zijn gepland op donderdagen van 15.00-18.00.
Bakx, A, Boer, E. de, Brand, M. van den & Houtert, T. van (2016). Werken met begaafde leerlingen in de klas. Pedagogische sensitiviteit als leidraad. Assen: Van Gorcum.
Marcel van der Zee helpt
je bij het zetten van je
volgende carrièrestap!