Opleidersmiddag
Graag nodigen we jullie uit voor de IPABO Opleidersmiddag op dinsdagmiddag 15 oktober 2024 van 14.00-17.00 uur op de IPABO, locatie Alkmaar. Het adres is Rubenslaan 2-6
Om zicht te krijgen op het aantal deelnemers vragen wij je om je deelname te bevestigen door je in te schrijven voor de workshop. Zouden jullie uiterlijk donderdag 10 oktober 2024 je voorkeur willen doorgeven?
Je kunt door middel van het formulier onderaan de pagina aangeven welke workshop je wilt bijwonen.
Hieronder lees je het programma van de middag.
We zien jullie graag op 15 oktober!
Namens het kernteam Samen Opleiden N-H.
Programma opleidersmiddag
Tijd en locatie | Inhoud | Opmerkingen |
13.45 – 14.00 uur | Inloop met koffie en thee | *Aula |
14.00 – 14.05 uur | Welkom en huishoudelijke mededelingen, toelichting thema en opzet van de middag door organisatoren opleidersmiddag | *Aula |
14.05 – 14.20 uur | Introductie programma onderwijsvernieuwing | *Aula |
14.20 – 14.50 uur | Uitleg over werken met Leeruitkomsten | *Aula |
14.50 – 15.00 uur | Pauze naar de lokalen voor de workshopronde 1 | |
15.00 – 15.45 uur | Workshopronde 1 Workshop 1 PLG-lijn Workshop 2 Werkplekleren en programmatisch toetsen Workshop 3 Leeruitkomsten Workshop 4 Mindful veranderlandschap tekenen – een wendbaar curriculum Workshop 5 Professionaliseren van onze docenten |
*lokalen |
15.45 – 16.00 uur | Pauze naar de lokalen voor de workshopronde 2 | |
16.00 – 16.45 uur | Workshopronde 2 Workshop 1 PLG-lijn Workshop 2 Werkplekleren en programmatisch toetsen Workshop 3 Leeruitkomsten Workshop 4 Mindful veranderlandschap tekenen – een wendbaar curriculum Workshop 5 Professionaliseren van onze docenten |
*Lokalen |
16.45 – 17:00 uur | Plenaire afronding en borrel | *Aula |
Inhoud workshops
Workshop 1 PLG-lijn: De curriculumherziening en het werken met leeruitkomsten biedt ons de mogelijkheid de PLG lijn onder de loep te nemen. In deze workshop richten we ons op de PLG op de opleidingsschool. Wat willen we bereiken in die PLG’s en aan welke doelen werken we precies? En daarnaast, wat zijn de onderscheidende kenmerken van de PLG op de opleidingsschool? Wat leren de studenten daar wat ze niet in de klas of op de opleiding leren? We verkennen met elkaar wat de doelen van de PLG op de opleidingsscholen zijn, en hoe die gerelateerd zijn aan de leeruitkomsten.
Workshop 2 Werkplekleren en programmatisch toetsen: In 2030 wordt 100% van de studenten opgeleid op een opleidingsschool. Daarnaast vindt 60% van het curriculum plaats op het opleidingsinstituut en 40% van het curriculum in het werkveld/op de opleidingsschool. Deze afspraken vragen om een kritische blik op de huidige vorm en inhoud van het werkplekleren. In deze workshop willen wij graag het gesprek aan gaan hoe we werkplekleren kunnen vormgeven. De wens is om het leerproces van de student (nog) meer centraal te stellen. We gaan graag met elkaar in gesprek over de vorm en inhoud van het werkplekleren bij Hogeschool IPABO. Hoe ziet het ideale werkplekleren er volgens jullie uit?
Workshop 3 Leeruitkomsten: In deze workshop gaan we in gesprek over hoe we op de IPABO de leeruitkomsten gaan inzetten als de nieuwe eindkwalificaties van de opleiding. Deze zullen de huidige bekwaamheidseisen vervangen en geven aan waartoe onze studenten worden opgeleid.
Afgelopen jaar hebben we gewerkt aan het formuleren van deze leeruitkomsten. Nu willen we jouw expertise als professional in het basisonderwijs betrekken! Herken je het beschreven gedrag als dat van een startende leerkracht? Wat vind je van de indeling tussen major en minor? Zie je een tweedejaars of vierdejaars student terug in de niveau-omschrijvingen? En nog belangrijker: dragen deze eindkwalificaties bij aan het opleiden van de best mogelijke leerkrachten?
We nodigen je uit om mee te denken en jouw ervaringen en inzichten te delen, om te zorgen dat deze leeruitkomsten echt aansluiten bij de praktijk en het onderwijs versterken.
Workshop 4 Mindful veranderlandschap tekenen: Denk mee vanuit een mindful perspectief naar het veranderlandschap ten aanzien van een wendbaar curriculum wat studentgericht ontworpen wordt. Hierbij kijken we vanuit de brede blik van het werkveld op de basisschool naar doelgroepen die onderwijs ontvangen bij de IPABO en hoe we gezamenlijk mee kunnen bewegen. Tijdens de workshop creëren we eerst perspectief met mindfulness waarna we vormgeven aan onze gedachten door middel van tekenen wat een waardevol gesprek op gang brengt.
Workshop 5 Professionaliseren van onze docenten: Met de aankomende curriculum vernieuwing zal de student ook andere coaching vragen dan we tot nu toe gewend waren. In deze workshop praten over wat dat zou kunnen betekenen voor de opleiders in het werkveld. Welke professionaliseringsslag vraagt dit van ons? Denk je met ons mee?
Aanmelding opleidersmiddag 15 oktober 2024
De inschrijving is gesloten