Meivakantie: IPABO is gesloten van 26 april t/m 5 mei. Kijk voor meer informatie op de contactpagina.
Hogeschool IPABO > Kenniscentrum > Projecten > Nederlands/ Vlaams netwerk Social Justice Teacher Education

Nederlands/ Vlaams netwerk Social Justice Teacher Education
Omdat er voor op Social Justice gericht opleidingsonderwijs geen kant en klare programma’s laat staan quick fixes bestaan, heeft het lectoraat in maart 2024 een Nederlands/ Vlaams netwerk voor Social Justice Teacher Education opgericht. Binnen dit netwerk zoeken we onderlinge uitwisseling, met daarbij drie aandachtspunten:
- onderzoek vanuit een Social Justice perspectief;
- op Social Justice gericht onderwijs en professionalisering;
- het agenderen van kwesties die gerelateerd zijn aan SJTE.
We ontmoeten elkaar een aantal keren per jaar online, en jaarlijks binnen het congres van VELON. Zo verzorgt het netwerk op 11 maart 2025 een workshop rond door het netwerk ontwikkelde pedagogische en vakdidactische casussen die we vanuit een Social Justice perspectief willen onderzoeken.
Meer weten en/ of belangstelling om mee te doen? Mail Monique:
Publicaties
Podcast: Kansen(on)gelijkheid en technologie.
Leijgraaf, M., & Hubeek, J. (2025, April 2). Kansen(on)gelijkheid en technologie. AI: Het pedagogisch appèl. Hoe AI het onderwijs uitdaagt. https://ai-het-pedagogisch-appel.captivate.fm/episode/30-kansenongelijkheid-en-technologie-in-gesprek-met-monique-leijgraaf/
Pak de digitale regie terug.
Berghe van den, R., Leijgraaf, M., Geenen, M., & Kerssens, N. (2025). Pak de digitale regie terug. Didactief, 55(4), 16-17. https://didactiefonline.nl/artikel/pak-de-digitale-regie-terug
Sturen en loslaten. Investeren in een sterke leerkracht-leerlingrelatie.
El Khattabi, F. (2025). Sturen en loslaten. Investeren in een sterke leerkracht-leerlingrelatie. Talent, 27(1), 4-7. https://www.tijdschrifttalent.nl/art/50-8369_Sturen-en-loslaten