Meivakantie: IPABO is gesloten van 26 april t/m 5 mei. Kijk voor meer informatie op de contactpagina.
Hogeschool IPABO > Kenniscentrum > Projecten > Netwerk postkoloniale onderzoeksmethodologieën

Netwerk postkoloniale onderzoeksmethodologieën
Het lectoraat Kansengelijkheid heeft in januari 2024 een netwerk postkoloniale onderzoeksmethodologieën opgericht. Binnen dit netwerk lezen en bespreken we verschillende publicaties van onderzoekers die met hun onderzoek nadrukkelijk niet in koloniale valkuilen willen stappen. Momenteel lezen we, hoofdstuk voor hoofdstuk, het boek Indigenous Research Methodologies van Bagele Chilisa (2020).Omdat we al lezend ontdekken dat de context van waaruit een onderzoeker spreekt van belang is, zoeken we met elkaar naar postkoloniale onderzoeksmethodologieën die passen binnen de Nederlandse context – een nog weinig ontgonnen terrein.
Tussen de fysieke leesbijeenkomsten door ontmoeten we elkaar in korte online meetings wanneer één van de leden van het netwerk er behoefte aan heeft vanuit een postkoloniaal perspectief te sparren over methodologische vragen bij diens concrete onderzoek.
Publicaties
Podcast: Kansen(on)gelijkheid en technologie.
Leijgraaf, M., & Hubeek, J. (2025, April 2). Kansen(on)gelijkheid en technologie. AI: Het pedagogisch appèl. Hoe AI het onderwijs uitdaagt. https://ai-het-pedagogisch-appel.captivate.fm/episode/30-kansenongelijkheid-en-technologie-in-gesprek-met-monique-leijgraaf/
Pak de digitale regie terug.
Berghe van den, R., Leijgraaf, M., Geenen, M., & Kerssens, N. (2025). Pak de digitale regie terug. Didactief, 55(4), 16-17. https://didactiefonline.nl/artikel/pak-de-digitale-regie-terug
Sturen en loslaten. Investeren in een sterke leerkracht-leerlingrelatie.
El Khattabi, F. (2025). Sturen en loslaten. Investeren in een sterke leerkracht-leerlingrelatie. Talent, 27(1), 4-7. https://www.tijdschrifttalent.nl/art/50-8369_Sturen-en-loslaten