Hogeschool IPABO > Kenniscentrum > Projecten > Protest!
Protest!
Omdat over Social Justice en Kansengelijkheid niet alleen gesproken en gedacht moet worden, en omdat we als opleiders, (aanstaand) leraren en onderzoekers niet alleen in onze klas willen werken aan een inclusieve leeromgeving, laten we ook op de straat onze stem horen. Zo stonden we op 22 maart 2025 met collega’s van Hogeschool IPABO op de Dam om ons verzet te tonen tegen fascisme. We maken ons zorgen over toenemende vreemdelingenhaat, vooroordelen, racisme, islamofobie en haat tegen mensen uit de queer community.
Op 24 mei 2025 is er weer een demonstratie waaraan we zullen deelnemen om als (aanstaand) leraren, lerarenopleiders, onderzoekers en andere onderwijsprofessionals een krachtig signaal af te geven. Sluit je aan!

Instellingen
Publicaties
Hoe digitalisering het gesprek over kansengelijkheid in het onderwijs verandert.
Zegveld, L. (2025, november 18). Hoe digitalisering het gesprek over kansengelijkheid in het onderwijs verandert [een interview met Monique Leijgraaf]. Opgeroepen op november 19, 2025, van Kennisnet: https://www.kennisnet.nl/opinie/hoe-digitalisering-het-gesprek-over-kansengelijkheid-in-het-onderwijs-verandert/
Exploring Dutch student teachers’ reasoning about structural inequality in education: a social justice perspective
Hosseini, N., Leijgraaf, M., Gaikhorst, L., & Volman, M. (2025). Exploring Dutch student teachers’ reasoning about structural inequality in education: a social justice perspective. Pedagogische Studiën, 102(3), 294-317. doi:10.59302/8q2kkp13
Podcast: Kansen(on)gelijkheid en technologie.
Leijgraaf, M., & Hubeek, J. (2025, April 2). Kansen(on)gelijkheid en technologie. AI: Het pedagogisch appèl. Hoe AI het onderwijs uitdaagt. https://ai-het-pedagogisch-appel.captivate.fm/episode/30-kansenongelijkheid-en-technologie-in-gesprek-met-monique-leijgraaf/