Vakantie! IPABO is gesloten van 20 december 2025 t/m 4 januari 2026. Kijk voor meer informatie op de contactpagina.
Hogeschool IPABO > Kenniscentrum > Publicaties > Leren voor het Leven en niet voor de Toets.
Leren voor het Leven en niet voor de Toets.
Benoist, F., & Leijgraaf, M. (2014, juni). Leren voor het Leven en niet voor de Toets. Bildungsonderwijs in Finland. Marktplaats. Een uitgave van Agora, 20, pp. 28-29.
In deze bijdrage aan Marktplaats (een uitgave van Stichting Agora) wordt tegen de achtergrond van de steeds groter worden toets druk in het Nederlandse onderwijs, geschetst hoe leerlingen in Finland de ruimte en mogelijkheden krijgen zich breed persoonlijk te vormen.
Gerelateerde publicaties
Hoe digitalisering het gesprek over kansengelijkheid in het onderwijs verandert.
Zegveld, L. (2025, november 18). Hoe digitalisering het gesprek over kansengelijkheid in het onderwijs verandert [een interview met Monique Leijgraaf]. Opgeroepen op november 19, 2025, van Kennisnet: https://www.kennisnet.nl/opinie/hoe-digitalisering-het-gesprek-over-kansengelijkheid-in-het-onderwijs-verandert/
Exploring Dutch student teachers’ reasoning about structural inequality in education: a social justice perspective
Hosseini, N., Leijgraaf, M., Gaikhorst, L., & Volman, M. (2025). Exploring Dutch student teachers’ reasoning about structural inequality in education: a social justice perspective. Pedagogische Studiën, 102(3), 294-317. doi:10.59302/8q2kkp13
Podcast: Kansen(on)gelijkheid en technologie.
Leijgraaf, M., & Hubeek, J. (2025, April 2). Kansen(on)gelijkheid en technologie. AI: Het pedagogisch appèl. Hoe AI het onderwijs uitdaagt. https://ai-het-pedagogisch-appel.captivate.fm/episode/30-kansenongelijkheid-en-technologie-in-gesprek-met-monique-leijgraaf/