Hogeschool IPABO > Kenniscentrum > Publicaties > Leren voor het Leven en niet voor de Toets.
Leren voor het Leven en niet voor de Toets.
Benoist, F., & Leijgraaf, M. (2014, juni). Leren voor het Leven en niet voor de Toets. Bildungsonderwijs in Finland. Marktplaats. Een uitgave van Agora, 20, pp. 28-29.
In deze bijdrage aan Marktplaats (een uitgave van Stichting Agora) wordt tegen de achtergrond van de steeds groter worden toets druk in het Nederlandse onderwijs, geschetst hoe leerlingen in Finland de ruimte en mogelijkheden krijgen zich breed persoonlijk te vormen.
Gerelateerde publicaties
Podcast: Kansen(on)gelijkheid en technologie.
Leijgraaf, M., & Hubeek, J. (2025, April 2). Kansen(on)gelijkheid en technologie. AI: Het pedagogisch appèl. Hoe AI het onderwijs uitdaagt. https://ai-het-pedagogisch-appel.captivate.fm/episode/30-kansenongelijkheid-en-technologie-in-gesprek-met-monique-leijgraaf/
Pak de digitale regie terug.
Berghe van den, R., Leijgraaf, M., Geenen, M., & Kerssens, N. (2025). Pak de digitale regie terug. Didactief, 55(4), 16-17. https://didactiefonline.nl/artikel/pak-de-digitale-regie-terug
Sturen en loslaten. Investeren in een sterke leerkracht-leerlingrelatie.
El Khattabi, F. (2025). Sturen en loslaten. Investeren in een sterke leerkracht-leerlingrelatie. Talent, 27(1), 4-7. https://www.tijdschrifttalent.nl/art/50-8369_Sturen-en-loslaten