Hogeschool IPABO > Kenniscentrum > Publicaties > Computational thinking op de lerarenopleiding basisonderwijs: een praktijkverkenning
Computational thinking op de lerarenopleiding basisonderwijs: een praktijkverkenning
Hebing, R., Hotze, A., & Keijzer, R. (2022). Computational thinking op de lerarenopleiding basisonderwijs: een praktijkverkenning. Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 42(2), 54-69.
Computational thinking op de lerarenopleiding basisonderwijs: een praktijkverkenning.
Een eerder artikel in Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek plaatste computational thinking (CT) in haar theoretische context als onderwijskundig concept dat zijn oorsprong kent in de informatica en dat nauw verbonden is met rekenen-wiskunde. Het huidige artikel bespreekt de resultaten van een vragenlijst die is afgenomen onder zo’n 200 pabo-studenten in Nederland om hun kennis, vaardigheid, didactische vaardigheid en houding ten opzichte van CT te meten.
Gerelateerde publicaties
Pak de digitale regie terug.
Berghe van den, R., Leijgraaf, M., Geenen, M., & Kerssens, N. (2025). Pak de digitale regie terug. Didactief, 55(4), 16-17. https://didactiefonline.nl/artikel/pak-de-digitale-regie-terug
Podcast: Onderwijs en technologie
Berghe van den, R. & Hubeek, J. (2025, April 17). Onderwijs en technologie. AI: Het pedagogisch appèl. Hoe AI het onderwijs uitdaagt. https://ai-het-pedagogisch-appel.captivate.fm/episode/32-onderwijs-en-technologie-in-gesprek-met-rianne-van-den-berghe
Adaptieve leersystemen en de didactische besluitvorming van basisschoolleerkrachten bij rekenen-wiskunde
Wezendonk, A., & Veldhuis, M. (2024). Adaptieve leersystemen en de didactische besluitvorming van basisschoolleerkrachten bij rekenen-wiskunde. Tijdschrift OnderwijsPraktijk Studies, 2.