Hogeschool IPABO > Kenniscentrum > Publicaties > Education Contributing to Social Justice.
Education Contributing to Social Justice.
Leijgraaf, M. (2015). Education Contributing to Social Justice. In ATEE 2014 Winter Conference Proceedings, Social Justice and Diversity in Teacher Education (pp. 16-27). Brussels: ATEE.
In dit theoretisch artikel wordt op een kritische wijze de dominantie
van het neoliberalisme doordacht, en de gevolgen daarvan voor het
onderwijs: verslechterende arbeidsomstandigheden voor leraren en de
verdringing van de (normatieve) vraag naar waar het in het onderwijs om
zou moeten gaan. Teneinde de discussie aan te wakkeren, worden
normatieve vragen als waar het in het onderwijs om zou moeten gaan
verkend in het licht van het concept van Social Justice.
Gerelateerde publicaties
This is not America!: Attempts to foster Dutch teacher candidates’ critical consciousness of racial inequity
Leijgraaf, M., & Reeves, J. (2025). This is not America!: Attempts to foster Dutch teacher candidates’ critical consciousness of racial inequity. In C. M. Leider, C. L. Dobbs, & E. Nerlino (Ed.), Preparing antiracist teachers (pp. 23-38). Routledge. doi:10.4324/9781032685090-4
Practices of social-justice oriented teacher education: a review of the literature.
Hosseini, N., Leijgraaf, M., Gaikhorst, L., & Volman, M. (2024). Practices of social-justice oriented teacher education: a review of the literature. Frontiers in Education, 9:1432617. doi:10.3389/feduc.2024.1432617
“I am not the other”: A Yazidi American teacher’s identity work.
Reeves, J., Leijgraaf, M., & Gu, X. (2024). “I am not the other”: A Yazidi American teacher’s identity work. In Z. Tajeddin, & B. Yazan (Eds.), Language teacher identity tensions: Nexus of agency, emotion, and investment (pp. 160-175). Routledge. doi:10.4324/9781003402411-13