Hogeschool IPABO > Kenniscentrum > Publicaties > Bereid leraar beter voor op diversiteit
Bereid leraar beter voor op diversiteit
Susam, H. (2015), Bereid leraar beter voor op diversiteit. Didactief, 45 (5)
Grondgedachte in dit artikel is dat een cultureel sensitieve leraar met een multiperspectivische instelling meer bereikt. Laat merken dat je niet alleen maar objectieve kennis wilt overdragen in de klas, maar dat je ook openstaat voor andere perspectieven. Pas dan krijgt kennis betekenis voor leerlingen en pas dan gaat het als een mentale eigendom functioneren.
Gerelateerde publicaties
Podcast: Kansen(on)gelijkheid en technologie.
Leijgraaf, M., & Hubeek, J. (2025, April 2). Kansen(on)gelijkheid en technologie. AI: Het pedagogisch appèl. Hoe AI het onderwijs uitdaagt. https://ai-het-pedagogisch-appel.captivate.fm/episode/30-kansenongelijkheid-en-technologie-in-gesprek-met-monique-leijgraaf/
Pak de digitale regie terug.
Berghe van den, R., Leijgraaf, M., Geenen, M., & Kerssens, N. (2025). Pak de digitale regie terug. Didactief, 55(4), 16-17. https://didactiefonline.nl/artikel/pak-de-digitale-regie-terug
Sturen en loslaten. Investeren in een sterke leerkracht-leerlingrelatie.
El Khattabi, F. (2025). Sturen en loslaten. Investeren in een sterke leerkracht-leerlingrelatie. Talent, 27(1), 4-7. https://www.tijdschrifttalent.nl/art/50-8369_Sturen-en-loslaten