Meivakantie: IPABO is gesloten van 26 april t/m 5 mei. Kijk voor meer informatie op de contactpagina.
Hogeschool IPABO > Kenniscentrum > Onderwijs en (leer)technologie

Onderwijs en (leer)technologie
De onderzoekslijn Onderwijs en (leer)technologie richt zich op de vraag hoe je onderwijs versterkt en verrijkt met technologie en welke kennis en vaardigheden leerkrachten en leerlingen nodig hebben om bewust met onderwijstechnologie om te gaan. De kenniskring wordt geleid door associate lector dr. Rianne van den Berghe en is verbonden aan de master Onderwijs en Technologie van de Marnix Academie, Hogeschool IPABO en Hogeschool de Kempel.
De kenniskring doet onderzoek naar verschillende vraagstukken rondom onderwijs en (leer)technologie. Op welke manier is technologie van meerwaarde voor het onderwijs? Hoe ga je om met ethische kwesties die het gebruik van technologie oproept? Hoe ondersteun je leerkrachten bij het inzetten van technologie? Hoe geef je onderwijs rondom digitale geletterdheid vorm? Hoe zorg je ervoor dat technologie verschillen tussen leerlingen verkleint in plaats van vergroot? Uitgangspunt is dat technologie geen doel op zich is, maar als middel dient om onderwijs beter vorm te geven.
Uitgelichte projecten
Gerelateerde publicaties
Pak de digitale regie terug.
Berghe van den, R., Leijgraaf, M., Geenen, M., & Kerssens, N. (2025). Pak de digitale regie terug. Didactief, 55(4), 16-17. https://didactiefonline.nl/artikel/pak-de-digitale-regie-terug
Podcast: Onderwijs en technologie
Berghe van den, R. & Hubeek, J. (2025, April 17). Onderwijs en technologie. AI: Het pedagogisch appèl. Hoe AI het onderwijs uitdaagt. https://ai-het-pedagogisch-appel.captivate.fm/episode/32-onderwijs-en-technologie-in-gesprek-met-rianne-van-den-berghe
Adaptieve leersystemen en de didactische besluitvorming van basisschoolleerkrachten bij rekenen-wiskunde
Wezendonk, A., & Veldhuis, M. (2024). Adaptieve leersystemen en de didactische besluitvorming van basisschoolleerkrachten bij rekenen-wiskunde. Tijdschrift OnderwijsPraktijk Studies, 2.