IPABO is gesloten van 18 juli tot 15 augustus. Heb je een vraag? Bekijk dan onze contactpagina. Fijne vakantie!

12 juni 2023 3 minuten

Naar Marokko voor minor speciaal onderwijs

Vanuit de minor speciaal basisonderwijs trokken studenten Sanja Huisman, Maud van Amsterdam en Laura Ezink onder begeleiding van docent Dienke Bakker naar Ouarzazate in Marokko. In het kader van hun vrije ruimte (3ECTS) tijdens keuzeminor II SBO hebben zij Stichting Ibtissama, een stichting voor zorg en onderwijs voor gehandicapte kinderen, geholpen bij hun taalontwikkeling.

Vanuit IPABO zijn zij afgereisd om daar te werken aan taalstimulering door middel van prentenboeken. Hierbij legden ze de nadruk op hoe je (interactief) kunt voorlezen, welke vragen je kunt stellen bij verhalen (voor, tijdens en achteraf) en welke verwerkingsopdrachten zoal waardevol zijn. De studenten hebben geobserveerd in de klassen, gewerkt met de kinderen in de klas en ze hebben ‘formation’ gegeven, training aan de leerkrachten en begeleiders. Verder hebben ze veel passende materialen zelf ontwikkeld en deze ook geïmplementeerd in de groepen. Gelukkig waren er hulptroepen die konden helpen met vertalen van Engels of Frans naar het Marokkaans!

Sanja, Maud en Laura vertellen over hun ervaring: ‘Toen wij de optie kregen om naar Marokko te gaan, hebben wij niet getwijfeld en hebben wij ons gelijk aangemeld! Voordat we erheen gingen begon onze reis eigenlijk al, we begonnen met informatie opzoeken en we hebben gepromoveerde professionals van de Universiteit van Leiden geïnterviewd. Dit zorgde ervoor dat we van tevoren al veel plezier in de reis kregen!

In Marokko hebben we veel geleerd. Zoals zelfstandig werken en tegelijkertijd communiceren in verschillende talen, want ze kunnen geen Nederlands spreken en weinig spreken er Engels. Het was een mooie ervaring om zowel met de leerkrachten als met de leerlingen (en alle andere mensen in het land) in contact te komen. Daarnaast hebben wij ons verdiept in verschillende leerlijnen en zijn echt op zoek gegaan naar de leef- en belevingswereld van deze ZMLK-kinderen om aansluiting te zoeken met de activiteiten die wij aan het maken waren.

In het weekend dat we vrij waren zijn we naar de woestijn, Merzouga, gegaan. Dit was een prachtige ervaring, hier hebben we twee nachten geslapen, kameel en quad gereden en we zijn op zowel de heen- als terugreis langs de mooie gebieden rond Ouarzazate en Merzouga gereden. Wij kunnen deze reis voor iedereen aanraden. Het is een mooie ervaring, waarbij je ontzettend gezellige, lieve en leergierige mensen leert kennen. Ook leer je jezelf beter kennen en verdiep je jezelf echt in het speciaal basisonderwijs!’

Ontwikkeling

Ook voor docent Dienke Bakker was het een bijzondere ervaring omdat zij 10 jaar geleden werkte voor Ibtissama. Ze vertelt daarover: ‘Toen werkten we nog enigszins provisorisch vanuit de benedenverdieping van het huis van de directrice van de stichting. Inmiddels is er een prachtig instituut gebouwd waar dagelijks vier klassen les krijgen. Wat een verschil! Een grote rol hierbij is weggelegd voor de Nederlandse Stichting Nour, opgericht door Dr. M. de Jonge van de Universiteit Leiden. Ook zij was ter plekke aanwezig en heeft onze studenten begeleid.’

Gedreven studenten

De studenten hebben met hun werkhouding indruk gemaakt op Maretha de Jong, projectleider en oprichter van Stichting Nour. ‘Het was een plezier om te werken met studenten van IPABO. Ik was onder de indruk van hun praktische kennis, hun enorme gedrevenheid en hoeveelheid materialen die zij wisten te maken in korte tijd. Alles was direct bruikbaar in de klassen. Ook was ik onder de indruk van de flexibiliteit en positiviteit waarmee de studenten werkten onder de omstandigheden in Ouarzazate. Het is er erg warm, er is weinig privacy of ruimte voor jezelf, het is niet altijd makkelijk communiceren en de cultuur is heel anders. Gelukkig wisten de studenten de hartelijkheid van het Marokkaanse team en het plezier van de kinderen te waarderen. Het werd een hele gezellige, productieve en leerzame periode die niet alleen ik, maar ook het Marokkaanse team niet snel zal vergeten!, vertelt Maretha.

Toekomst

Het was voor alle partijen een groot succes waardoor we deze pilot ook in de toekomst structureel als keuzemogelijkheid voor IPABO studenten willen aanbieden. In april/mei 2024 zal er ruimte zijn voor 6 studenten om 2 weken naar Marokko te gaan tijdens minor 2.