Hogeschool IPABO > Kenniscentrum > Projecten > Lees Evolutie
Lees Evolutie
In dit omvangrijke NWA-ORC-project met als Engelse titel ‘Becoming Literate in a Digital Age. Adapting reading education in the Netherlands’ werken wo- en hbo-onderzoekers samen met leerlingen, docenten, schoolbesturen, lerarenopleiders, methodenmakers en -uitgevers, toetsspecialisten en beleidsmakers aan structurele verbetering van het Nederlandse leesonderwijs, rekening houdend met onze steeds digitaler wordende samenleving. De kick-off van het project was op 26 januari 2024. Het project loopt tussen 2024 en 2032 met de Universiteit Utrecht als penvoerder.
Publicaties
Een afstudeerrichting Lezen op de pabo
Boerma, I., Smeets, J., & Moggré, R. (2025). Een afstudeerrichting Lezen op de pabo: Een sleutel tot betere leesvaardigheid in de klas. Tijdschrift Voor Lerarenopleiders, 46(2), 1-9. https://doi.org/10.63379/swgkkw84
Interview Stichting Lezen: Nadrukkelijk aandacht voor jeugdliteratuur
Interview Stichting Lezen: Noorduijn, M. (2025). Nadrukkelijk aandacht voor jeugdliteratuur.
https://www.lezen.nl/wp-content/uploads/2025/10/SL-Lezen-3-2025-DEF-LR-1.pdf
Een boekenclub als aanjager van de leesmotivatie en de literaire competentie van pabostudenten. In J. Dera & R. van Steensel (Reds.)
Boerma, I. (2024). Een boekenclub als aanjager van de leesmotivatie en de literaire competentie van pabostudenten. In J. Dera & R. van Steensel (Reds.) Lezen in beweging. Ontwikkelingen in leesbevordering, lees- en literatuuronderwijs, digitaal lezen en toetsing (p.49-62). Eburon.