Hogeschool IPABO > Kenniscentrum > Publicaties
Publicaties
Hieronder vind je de publicaties per lectoraat. Gebruik de zoekfunctie om gericht te zoeken naar publicaties.
Interview Stichting Lezen: Nadrukkelijk aandacht voor jeugdliteratuur
Interview Stichting Lezen: Noorduijn, M. (2025). Nadrukkelijk aandacht voor jeugdliteratuur.
https://www.lezen.nl/wp-content/uploads/2025/10/SL-Lezen-3-2025-DEF-LR-1.pdf
Een afstudeerrichting Lezen op de pabo
Boerma, I., Smeets, J., & Moggré, R. (2025). Een afstudeerrichting Lezen op de pabo: Een sleutel tot betere leesvaardigheid in de klas. Tijdschrift Voor Lerarenopleiders, 46(2), 1-9. https://doi.org/10.63379/swgkkw84
‘Boek en burgerschap’. Interactie op de lerarenopleiding over de inzet van rijke, schurende en naburige jeugdliteraire teksten in het burgerschapsonderwijs.
Bruins, B., Boerma, I., Bruijsten, L., & Jongstra, W. (2023). ‘Boek en burgerschap’. Interactie op de lerarenopleiding over de inzet van rijke, schurende en naburige jeugdliteraire teksten in het burgerschapsonderwijs. 36ste Conferentie Onderwijs Nederlands, 65-68.
Interview Didactief Special ‘Het tij keren: effectief leesonderwijs in de klas’ (april 2024). Artikel: ‘Pabo moet een stevige leesbasis leggen’
Interview Didactief Special ‘Het tij keren: effectief leesonderwijs in de klas’ (april 2024). Artikel: ‘Pabo moet een stevige leesbasis leggen’. https://newsroom.didactiefonline.nl/uploads/PDF/Specials/DEF_LR%20DID24_5042_TDS%20SPECIAL%20Leesonderwijs.pdf
Dicht op de huid van de samenleving. Bijdragen aan effectief leesonderwijs
Jongstra, W., & Boerma, I. (2023). Dicht op de huid van de samenleving. Bijdragen aan effectief leesonderwijs. Th&ma 5-23, 48-53.
Navigating challenges and tensions in social justice–oriented teacher education: A review of the literature.
Hosseini, N., Leijgraaf, M., Gaikhorst, L., & Volman, M. (2025). Navigating challenges and tensions in social justice–oriented teacher education: A review of the literature. Review of Educational Research. doi:10.3102/00346543251325572. https://journals.sagepub.com/doi/full/10.3102/00346543251325572