Meivakantie: IPABO is gesloten van 26 april t/m 5 mei. Kijk voor meer informatie op de contactpagina.
Hogeschool IPABO > Kenniscentrum > Publicaties > Slimmerik uitdagen in de groep kan best.
Slimmerik uitdagen in de groep kan best.
Hotze, A. (2015), Slimmerik uitdagen in de groep kan best. Didactief Online.
In het project ‘de uitdager van de maand’ zijn 26 uitdagers ontworpen; uitdagende opdrachten gebaseerd op bestaand verrijkingsmateriaal voor rekenen-wiskunde (Rekentijger en Somplextra) en Natuur&Techniek (Zinder en Sterrewerk). Het lukt in de klas niet altijd om excellente leerlingen voldoende uitdaging en begeleiding te bieden hoewel er voldoende verrijkingsmateriaal beschikbaar is. In de uitdager van de maand is hierop ingespeeld doordat het materiaal naast werkbladen voor de leerlingen ook handvatten biedt voor leerkrachten. Het besteedt aandacht aan het stellen van leerdoelen (inhoudelijke en persoonlijke), planning en de begeleiding van excellente leerlingen.
Gerelateerde publicaties
Taal en W&T – Hoe combineer je dat?
Hotze, A. (2023).Taal en W&T-hoe combineer je dat? In: Dekker, S., Krause, H. & Van Baren-Nawrocka (Red.). Wetenschappelijke doorbraken de klas in! Koning, Kinderen redden? En Magnetische knopen. Wetenschapsknooppunt Radboud Universiteit.
STEM-netwerk: leren van een landelijk lerend netwerk
Van der Zee, S., Bredeweg, B., Embrechts, A., Hotze, A., Jonker, V., Keijzer, R., Kruiskamp, M., Nieveen, N., Muller – van der Molen, A., Pennink, D., Pijls, M., & Poortman, C. (2023). STEM-netwerk: leren van een landelijk lerend netwerk. Tijdschrift voor Lerarenopleiders, 44(2), 21-36.
Netwerkleren in Teacher Learning Groups
Hebing, R., Hotze, A., Mentink, R., Vrieling-Teunter, E. (2023). Netwerkleren in Teacher Learning Groups: ‘Ontwerpgerichte aanpak’ en ‘Diversiteit en gelijkwaardigheid’ als voorbeelden van ontwerpprincipes voor het pabo-curriculum. Tijdschrift voor lerarenopleiders, 44(3).