De breukenstroken van de bakker

Leerlingen uit groep 7 ontdekken dat het handig is om een strook eerst in twee of drie stukken te delen en van daaruit kleinere breuken te maken. Zo zien ze de relaties tussen breuken als 1/2, 1/4 en 1/8 en ontwikkelen ze een netwerk van breukenrelaties.

Link naar de les op de website van Volgens Bartjens.

Vragen met als doel de hele les en de video’s in samenhang te doordenken:
Vooraf:
Tijdens het bekijken van de video’s:

Video 1: Introductie

Video 2: De leerlingen werken in groepjes aan de opdracht

Video 3: Nabespreking

Video 5: Kort gesprek over wat de leerlingen vonden van deze les. 

Als je deze les zelf wilt geven:
Verdere theoretische verdieping:

Vaktaal:

Om de les goed te analyseren, is vaktaal essentieel. Leg in je eigen woorden uit hoe de onderstaande vaktaalwoorden in de les naar voren komen. Welke nieuwe inzichten heb je gekregen ten aanzien van deze woorden? De lijst is niet uitputtend; voeg zelf andere relevante begrippen toe die je kunt gebruiken om de les te analyseren.

Literatuursuggesties:

In de video-opnamen heb je gezien hoe leerlingen werden gestimuleerd om na te denken over de relaties tussen breuken. Meer hierover lees je in deel 2 van Kerninzichten en in Rekenen met verhoudingen op de basisschool. Het artikel van Thurlings, Koopman en Den Brok beschrijft waarom leerlingen breuken zo moeilijk vinden en geeft een aantal tips voor breukenlessen in de praktijk.

Scroll to top