Hogeschool IPABO > Comenius > De schoenen van de koning
De schoenen van de koning
In deze les ontdekken leerlingen uit groep 3 dat een lege getallenlijn een soort meetlijn is, waarbij de getallen in de goede verhouding moeten staan. Als alle getallen op de getallenlijn staan zijn de tussenafstanden steeds gelijk.
Link naar de les op de website van Volgens Bartjens.
Vragen met als doel de hele les en de video’s in samenhang te doordenken:

Vooraf:
- Lees het lesplan. Waar ben je nieuwsgierig naar als je straks de video’s van deze les gaat bekijken?
- Welke voorkennis ten aanzien van de telrij hebben de leerlingen nodig om te kunnen starten met deze activiteit?
- Welke fasen van het hoofdfasemodel verwacht je tijdens de uitvoering van de les te zien?
Tijdens het bekijken van de video’s:
Video 1: Redeneringen over relaties tussen getallen
- Welke redeneringen gebruiken de leerlingen? Wat valt er te zeggen over hun kennis van de relaties tussen getallen?
- Welke interactievaardigheden zet de leerkracht in om het denkproces van leerlingen te activeren en te verhelderen?
Video 2: Meten met stroken
- Waarom kiest de leerkracht ervoor om de les te starten met een concrete meetactiviteit? Wat is het effect op het latere werken met de getallenlijn?
Video 3: De puzzels van de hofnar
- Wat zou het doel kunnen zijn van het weglaten van de schoen als context in de tweede opdracht?
Video 4: Zelfstandig aan het werk
- Hoe ondersteunt de leerkracht de leerlingen tijdens het zelfstandig werken?
- Wat is het belang van het bewust nadenken over de positie en onderlinge afstand van streepjes op de getallenlijn?
Als je deze les zelf wilt geven:
- Hoe heeft de leerkracht zich waarschijnlijk op de les voorbereid?
- Wat zou je daarvan willen overnemen en wat zou je anders doen?
- Welke handelingsniveaus heb je bij de leerlingen op de video gezien? Welke verwacht je bij de leerlingen uit jouw groep?
- Welke didactische keuzes zou je kunnen heroverwegen om je les goed te laten aansluiten bij wat jouw leerlingen aankunnen?
- Wat zijn de leerdoelen voor jezelf?
Verdere theoretische verdieping:
Vaktaal:
Om de les goed te analyseren, is vaktaal essentieel. Leg in je eigen woorden uit hoe de onderstaande vaktaalwoorden in de les naar voren komen. Welke nieuwe inzichten heb je gekregen ten aanzien van deze woorden? De lijst is niet uitputtend; voeg zelf andere relevante begrippen toe die je kunt gebruiken om de les te analyseren.
- Akoestisch tellen
- Benoemde getallen
- Concreet
- Context
- Geleid heruitvinden
- Getalbegrip
- Getallenlijn
- Getalrelaties
- Meetgetal
- Model
- Interactie
- Resultatief tellen
- Schematisch niveau
- Telrij
- …
Literatuursuggesties:
In de video-opnamen heb je kunnen zien hoe je leerlingen kunt laten nadenken over de indeling van de getallenlijn. Dat is belangrijk omdat ze hierdoor een beter begrip ontwikkelen van de relaties tussen getallen. Meer hierover lees je in hoofdstuk 1 en 2 van Kerninzichten en in hoofdstuk 2 en 3 van Rekenen met hele getallen op de basisschool.
- Oonk, W., Keijzer, R., Lit, S., Barth, F., den Engelsen, M., Lek, A., & Van Waveren Hogervorst, C. (2023). Wiskunde in de praktijk. Kerninzichten (4e druk). Noordhoff Uitgevers.
- Van Galen, F., Markusse, A., & Veltman, A. (2021). Rekenen met hele getallen op de basisschool (3e druk). Noordhoff Uitgevers.
- Van Galen, F., & Romijn, R. (2023). De schoenen van de koning. Volgens Bartjens, 42(4), 32-33.