Delen met rest

In deze les onderzoeken leerlingen uit groep 8 de betekenis van ‘delen met rest’. Ze ontdekken dat de context waarin gedeeld wordt, de uiteindelijke uitkomst beïnvloedt.

Link naar de les op de website van Volgens Bartjens.

Vragen met als doel de hele les en de video’s in samenhang te doordenken:
Vooraf:
Tijdens het bekijken van de video’s:

Video 1: De leerlingen maken de opgaven eerst alleen.

Video 2: De leerlingen bespreken de opgaven in tweetallen.

Video 3: Klassikaal gesprek over de opgaven.

Als je deze les zelf wilt geven:
Verdere theoretische verdieping:

Vaktaal:

Om de les goed te analyseren, is vaktaal essentieel. Leg in je eigen woorden uit hoe de onderstaande vaktaalwoorden in de les naar voren komen. Welke nieuwe inzichten heb je gekregen ten aanzien van deze woorden? De lijst is niet uitputtend; voeg zelf andere relevante begrippen toe die je kunt gebruiken om de les te analyseren.

Literatuursuggesties:

In de video-opnames heb je kunnen zien hoe je kinderen kunt uitdagen om na te denken over de betekenis van ‘delen met rest’. Meer hierover lees je in hoofdstuk 3 van Kerninzichten en hoofdstuk 1 en 4 van Rekenen met hele getallen op de basisschool. Het artikel van Vermeulen gaat dieper in op (cijferend) delen, de betekenis van ‘rest’ en het belang van contexten.

Scroll to top