Een winkel vol

In deze les onderzoeken leerlingen uit groep 4 in welke situaties je een hoeveelheid met een vermenigvuldiging kunt beschrijven. Ze ontdekken dat een vermenigvuldiging een verkorting is van optellen met steeds hetzelfde getal.

De les is twee keer gefilmd, op twee verschillende scholen.

Link naar de les op de website van Volgens Bartjens.

Vragen met als doel de hele les en de video’s in samenhang te doordenken:
Vooraf:
Tijdens het bekijken van de video’s:

Video 1: Introductie lange plussom

Video 2: Begeleiding van het zelfstandig werken

Video 3: Introductie praatplaat

Video 4: Leerlingen aan het werk

Video 5: Nabespreking

Als je deze les zelf wilt geven:
Verdere theoretische verdieping:

Vaktaal:

Om de les goed te analyseren, is vaktaal essentieel. Leg in je eigen woorden uit hoe de onderstaande vaktaalwoorden in de les naar voren komen. Welke nieuwe inzichten heb je gekregen ten aanzien van deze woorden? De lijst is niet uitputtend; voeg zelf andere relevante begrippen toe die je kunt gebruiken om de les te analyseren.

Literatuursuggesties:

In de video-opnamen heb je kunnen zien hoe je leerlingen kunt laten nadenken over vermenigvuldigstructuren. Meer hierover lees je in hoofdstuk 3 van Kerninzichten en in hoofdstuk 4 van Rekenen met hele getallen op de basisschool. In het artikel van Amse lees je hoe je leerlingen op een andere manier kunt uitdagen om vermenigvuldigstructuren te herkennen in hun eigen leefomgeving.

Scroll to top