Hogeschool IPABO > Comenius > Hoe geef ik ruimte voor verschillen in wiskundig begrip en denk- en redeneerwijzen?
Hoe geef ik ruimte voor verschillen in wiskundig begrip en denk- en redeneerwijzen?
- Eerlijk delen: De leerlingen uit groep 1-2 verdelen snoeptomaatjes. Gedurende de activiteit worden verschillen in hun getalbegrip zichtbaar (video 2).
- Een winkel vol: In de nabespreking over de opgeschreven sommen wordt uitgebreid besproken dat je vermenigvuldigsituaties op twee manieren kunt tellen en dus ook op twee manieren kunt opschrijven (video 5).
- Welk tafeltje is groter?: De leerkracht introduceert de opdracht, maar laat open hoe de leerlingen het probleem kunnen aanpakken. De leerlingen beginnen al experimenterend, maar gaandeweg ontdekken ze slimmere manieren om de oppervlakte op te meten.
- Schatten of het klopt: Tijdens de rondgang door de klas reageert de leerkracht op de aanpakken van de leerlingen (video 4).
- Spelen met getallen: De leerlingen uit groep 7 lossen een aantal getallenpuzzels op. De leerkracht laat de leerlingen vertellen hoe ze dat doen. Verschillende manieren van redeneren komen aan bod.
Bij deze videofragmenten kun je de volgende kijkvragen gebruiken:
- Wat kun je zeggen over het wiskundige begrip van verschillende leerlingen uit de groep?
- Welke vragen stelt de leerkracht om zicht te krijgen op verschillen in wiskundig begrip tussen de leerlingen?
- Hoe speelt de leerkracht in op verschillen in wiskundig begrip tussen de leerlingen?
- Welke verschillende denk- en redeneerwijzen zie je de leerlingen tijdens de les gebruiken?
- Welke vragen stelt de leerkracht waarmee de leerlingen uitgenodigd worden om eigen denk- en redeneerwijzen te gebruiken?
- Hoe gaat de leerkracht om met de verschillende denk- en redeneerwijzen waar de leerlingen mee komen?