Hoe zorg ik ervoor dat alle leerlingen kunnen beginnen op hun eigen niveau?

  1. Puzzelen: De Leerkracht laat de leerlingen eerst het probleem verhelderen. Ze leggen in tweetallen, in eigen woorden aan elkaar uit waar het probleem over gaat (video 1, tennisballenprobleem).
  2. Joris, de kok en de klok: Deze les is gefilmd in groep 3 en in groep 5. In beide groepen geeft het verhaal voldoende aanleiding om na te denken over het probleem van Joris (alle video’s).
  3. De breukenstroken van de bakker: De leerkracht geeft de leerlingen de tijd om het probleem te verkennen (video 1). De papieren stroken maken het mogelijk om al experimenterend aan de slag te gaan (video 2).
  4. Spelen met getallen: Groep 7 werkt aan een getallenpuzzel, waarbij ze experimenteren en de puzzel op meerdere niveaus oplossen. Ze worden uitgedaagd om meerdere oplossingen te vinden (video 1).

Bij deze videofragmenten kun je de volgende kijkvragen gebruiken:

Scroll to top