Joris, de kok en de klok

Leerlingen ontdekken dat je aan de kleine wijzer kunt aflezen hoe laat het ongeveer is, ook als het geen precies uur is. Daarnaast kunnen ze ontdekken dat de grote wijzer – en eventueel de secondewijzer – de tijdsaanduiding verder verfijnen.

Deze les is twee keer gefilmd: één keer in groep 3 en één keer in groep 5.

Link naar de les op de website van Volgens Bartjens.

Vragen met als doel de hele les en de video’s in samenhang te doordenken:
Vooraf:
Tijdens het bekijken van de video’s:

Video 1 (groep 3): Leerkracht Marieke vertelt het verhaal

Video 2 (groep 3): Een oplossing zoeken. Volgens Tycho is het kwart over 11

Video 3 (groep 3): Wijzers tekenen

Video 4 (groep 3): Een echte klok

Video 1 tot en met 4 (groep 5)

Als je deze les zelf wilt geven:
Verdere theoretische verdieping:

Vaktaal:

Om de les goed te analyseren, is vaktaal essentieel. Leg in je eigen woorden uit hoe de onderstaande vaktaalwoorden in de les naar voren komen. Welke nieuwe inzichten heb je gekregen ten aanzien van deze woorden? De lijst is niet uitputtend; voeg zelf andere relevante begrippen toe die je kunt gebruiken om de les te analyseren.

Literatuursuggesties:

In de video-opnames heb je kunnen zien hoe je kinderen kunt uitdagen om te ontdekken hoe ze met alleen de urenwijzer globaal de tijd kunnen aflezen. Meer hierover lees je in hoofdstuk 9 van Kerninzichten en hoofdstuk 2 en 3 van Meten en meetkunde op de basisschool. Het artikel van De Bruin gaat dieper in op de geschiedenis van tijdmeting en het gebruik van klokken met maar één wijzer. In het artikel van Van Galen wordt de getoonde les ingebed in een bredere discussie rond het belang van leren klokkijken.

Scroll to top