Leren van een les

In deze les maken leerlingen uit groep 7 een grafiek van de groei van een zonnebloem. Ze leren dat zowel een staafgrafiek als een lijngrafiek geschikt is. Ze ontdekken dat een lijngrafiek ook laat zien hoe de groei tussen de metingen waarschijnlijk is verlopen.

Link naar de les op de website van Volgens Bartjens.

Vragen met als doel de hele les en de video’s in samenhang te doordenken:
Vooraf:

Iemand wilde wekelijks de lengte van een zonnebloem meten, maar uiteindelijk kwam daar niet veel van terecht. De tabel toont de verzamelde gegevens.

Tijdens het bekijken van de video’s:

Video 1: Een gesprek over zonnebloemen en over de vraag hoe je de groei ervan in beeld kunt brengen.

Video 2: De tabel met de metingen. De lengte is niet elke week gemeten.

Video 3: Een bespreking tussendoor.

Video 4: Gesprek met twee leerlingen en nog een tweede bespreking tussendoor.

Video 5: Gesprek met twee andere leerlingen. De leerlingen krijgen de opdracht elkaars grafieken te bekijken.

Video 6: Bespreking. De leerkracht vertelt wat zij van de les heeft geleerd.

Video 7: Terugblik na de les.

Als je deze les zelf wilt geven:
Verdere theoretische verdieping:

Vaktaal:

Om de les goed te analyseren, is vaktaal essentieel. Leg in je eigen woorden uit hoe de onderstaande vaktaalwoorden in de les naar voren komen. Welke nieuwe inzichten heb je gekregen ten aanzien van deze woorden? De lijst is niet uitputtend; voeg zelf andere relevante begrippen toe die je kunt gebruiken om de les te analyseren.

Literatuursuggesties:

In de video-opnamen heb je gezien dat het zelf tekenen van een grafiek voor veel leerlingen nog best lastig is. Meer hierover lees je in hoofdstuk 11 van Kerninzichten, hoofdstuk 7 van Rekenen met verhoudingen op de basisschool, In het artikel van Keijzer en Van Galen wordt beschreven waarom het zo belangrijk is dat leerlingen zelf grafieken leren tekenen omdat ze dan pas gaan begrijpen hoe grafieken in elkaar zitten.

Scroll to top