Naar verhouding de beste

In deze les onderzoeken leerlingen uit groep 8 hoe je verhoudingsgewijs kunt vergelijken. Ze ontdekken dat breuken, procenten en verhoudingen wiskundige middelen zijn die verhoudingsgewijs vergelijken mogelijk maken.

Link naar de les op de website van Volgens Bartjens.

Vragen met als doel de hele les en de video’s in samenhang te doordenken:

Acht kinderen hebben ieder met een bal geprobeerd te mikken op een basket. Ze houden bij hoe vaak ze hebben gegooid en hoe vaak het raak was. De vraag is: wie heeft het meest raak gegooid?

Vooraf:
Tijdens het bekijken van de video’s:

Video 1: Probleemverkenning

Video 2: Uitwisseling van aanpakken

Video 3: Nabespreking

Als je deze les zelf wilt geven:
Verdere theoretische verdieping:

Vaktaal:

Om de les goed te analyseren, is vaktaal essentieel. Leg in je eigen woorden uit hoe de onderstaande vaktaalwoorden in de les naar voren komen. Welke nieuwe inzichten heb je gekregen ten aanzien van deze woorden? De lijst is niet uitputtend; voeg zelf andere relevante begrippen toe die je kunt gebruiken om de les te analyseren.

Literatuursuggesties:

In de video-opnamen heb je gezien hoe leerlingen werden gestimuleerd om na te denken over de relatie tussen procenten, verhoudingen en breuken, en het verschil tussen absoluut en verhoudingsgewijs vergelijken. Meer hierover lees je in deel 2 van Kerninzichten en in Rekenen met verhoudingen op de basisschool. Het artikel van Van Galen gaat dieper in op het verschil tussen absoluut en verhoudingsgewijs vergelijken.

Scroll to top