Spiegelen en symmetrie

Leerlingen ontdekken dat ze de lichaamshouding van een ander kunnen spiegelen, en zo samen met andere leerlingen, symmetrische situaties kunnen maken.

De les is oorspronkelijk ontworpen voor groep 4-5. In de video zie je echter leerlingen van verschillende leeftijden, omdat deze les wordt gegeven aan kinderen met een lichamelijke beperking of een langdurige ziekte.

Link naar de les op de website van Volgens Bartjens.

Vragen met als doel de hele les en de video’s in samenhang te doordenken:
Vooraf:
Tijdens het bekijken van de video’s:

Video 1: Dit is het laatste deel van de les. De leerlingen maken samen symmetrische situaties

Video 2: Begin van de les. Wat is symmetrie? En wat is spiegelen?

Video 3: Vervolg. Het verschil tussen spiegelen en niet-spiegelen blijkt best lastig voor de kinderen.

Video 4: De leerlingen beoordelen hierna de foto’s die gemaakt zijn met kinderen uit een andere groep.

Als je deze les zelf wilt geven:
Verdere theoretische verdieping:

Vaktaal:

Om de les goed te analyseren, is vaktaal essentieel. Leg in je eigen woorden uit hoe de onderstaande vaktaalwoorden in de les naar voren komen. Welke nieuwe inzichten heb je gekregen ten aanzien van deze woorden? De lijst is niet uitputtend; voeg zelf andere relevante begrippen toe die je kunt gebruiken om de les te analyseren.

Literatuursuggesties:

In de video-opnames heb je kunnen zien hoe je kinderen kunt uitdagen om na te denken over symmetrie. Meer hierover lees je in hoofdstuk 10 van Kerninzichten en hoofdstuk 4 en 5 van Meten en meetkunde op de basisschool. Het artikel van Markusse gaat over het leren van symmetrie via dans.

Scroll to top