Wandelsnelheid

Leerlingen uit groep 8 ontdekken dat je voor het opmeten van snelheid, twee grootheden moet meten: afstand (lengte) en tijd. Ze ontdekken ook dat je snelheid kunt uitdrukken in verschillende eenheden – meter per seconde, meter per minuut of kilometer per uur – en dat voor het omrekenen de verhoudingstabel een handig hulpmiddel is.

Link naar de les op de website van Volgens Bartjens.

Vragen met als doel de hele les en de video’s in samenhang te doordenken:
Vooraf:
Tijdens het bekijken van de video’s:

Video 1: Introductie van de opdracht

Video 2: Het groepje van Demi, Kiana, Tess, Yosia en Ryan

Video 3: Het groepje van Bente, Yula, Fay en Mena

Video 4: Afsluiting

Als je deze les zelf wilt geven:
Verdere theoretische verdieping:

Vaktaal:

Om de les goed te analyseren, is vaktaal essentieel. Leg in je eigen woorden uit hoe de onderstaande vaktaalwoorden in de les naar voren komen. Welke nieuwe inzichten heb je gekregen ten aanzien van deze woorden? De lijst is niet uitputtend; voeg zelf andere relevante begrippen toe die je kunt gebruiken om de les te analyseren.

Literatuursuggesties:

In de video-opnames heb je kunnen zien hoe je kinderen kunt uitdagen om te ontdekken hoe je oppervlakte kunt meten. Meer hierover lees je in hoofdstuk 9 van Kerninzichten en hoofdstuk 2 en 3 van Meten en meetkunde op de basisschool. In het boek van Van Galen en anderen wordt een lessenserie rond snelheid beschreven voor groep 7 en 8 van de basisschool.

Scroll to top