Welk tafeltje is groter?

In deze les ontdekken leerlingen hoe je de oppervlakte van een voorwerp kunt opmeten met behulp van vouwblaadjes. Ze ervaren dat een vierkant vouwblaadje hiervoor handiger is dan blaadjes met een andere vorm. Ook leren ze dat het niet altijd nodig is om een oppervlak volledig te bedekken om de oppervlakte te kunnen bepalen.

De les is oorspronkelijk ontworpen voor groep 5-6. In de video zie je echter leerlingen van verschillende leeftijden, omdat deze les wordt gegeven aan kinderen met een lichamelijke beperking of een langdurige ziekte.

Link naar de les op de website van Volgens Bartjens.

Vragen met als doel de hele les en de video’s in samenhang te doordenken:
Vooraf:
Tijdens het bekijken van de video’s:

Video 1: De leerkracht introduceert de opdracht

Video 2: De leerlingen werken in tweetallen

Video 3: Gesprek over wat de leerlingen allemaal ontdekt hebben

Als je deze les zelf wilt geven:
Verdere theoretische verdieping:

Vaktaal:

Om de les goed te analyseren, is vaktaal essentieel. Leg in je eigen woorden uit hoe de onderstaande vaktaalwoorden in de les naar voren komen. Welke nieuwe inzichten heb je gekregen ten aanzien van deze woorden? De lijst is niet uitputtend; voeg zelf andere relevante begrippen toe die je kunt gebruiken om de les te analyseren.

Literatuursuggesties:

In de video-opnames heb je kunnen zien hoe je kinderen kunt uitdagen om te ontdekken hoe je oppervlakte kunt meten. Meer hierover lees je in hoofdstuk 9 van Kerninzichten en hoofdstuk 2 en 3 van Meten en meetkunde op de basisschool. In het artikel van Van Galen en Oosterwaal wordt deze les ingebed in een bredere lessenserie rond oppervlaktemeting.

Scroll to top