Meivakantie: IPABO is gesloten van 26 april t/m 5 mei. Kijk voor meer informatie op de contactpagina.
Hogeschool IPABO > Kenniscentrum > Projecten > Kritische digitale geletterdheid

Kritische digitale geletterdheid
Looptijd: april 2024 - maart 2025Hoe kun je als leerkracht wijs handelen bij het gebruik van technologie in het onderwijs? Welke waarden kunnen op het spel komen te staan zodra je technologie inzet? Die vragen proberen we met lerarenopleiders en pabostudenten te beantwoorden in dit project. Het project is een samenwerking tussen de Universiteit Utrecht en de Hogeschool IPABO, en heeft een eerste publicatie opgeleverd in Didactief waarin we onderwijsprofessionals oproepen de digitale regie weer terug te pakken. Luister ook naar de twee podcasts vanuit het NIVOZ over de vraag hoe AI ons onderwijs uitdaagt: over AI & Social Justice en Onderwijs & Technologie!
Instellingen
Publicaties
Podcast: Kansen(on)gelijkheid en technologie.
Leijgraaf, M., & Hubeek, J. (2025, April 2). Kansen(on)gelijkheid en technologie. AI: Het pedagogisch appèl. Hoe AI het onderwijs uitdaagt. https://ai-het-pedagogisch-appel.captivate.fm/episode/30-kansenongelijkheid-en-technologie-in-gesprek-met-monique-leijgraaf/
Pak de digitale regie terug.
Berghe van den, R., Leijgraaf, M., Geenen, M., & Kerssens, N. (2025). Pak de digitale regie terug. Didactief, 55(4), 16-17. https://didactiefonline.nl/artikel/pak-de-digitale-regie-terug
Sturen en loslaten. Investeren in een sterke leerkracht-leerlingrelatie.
El Khattabi, F. (2025). Sturen en loslaten. Investeren in een sterke leerkracht-leerlingrelatie. Talent, 27(1), 4-7. https://www.tijdschrifttalent.nl/art/50-8369_Sturen-en-loslaten