Hogeschool IPABO > Kenniscentrum > Projecten > Kritische digitale geletterdheid
Kritische digitale geletterdheid
Looptijd: april 2024 - maart 2025Hoe kun je als leerkracht wijs handelen bij het gebruik van technologie in het onderwijs? Welke waarden kunnen op het spel komen te staan zodra je technologie inzet? Die vragen proberen we met lerarenopleiders en pabostudenten te beantwoorden in dit project. Het project is een samenwerking tussen de Universiteit Utrecht en de Hogeschool IPABO, en heeft een eerste publicatie opgeleverd in Didactief waarin we onderwijsprofessionals oproepen de digitale regie weer terug te pakken. Luister ook naar de twee podcasts vanuit het NIVOZ over de vraag hoe AI ons onderwijs uitdaagt: over AI & Social Justice en Onderwijs & Technologie!
Bij Kennisnet is een interview verschenen over de vraag hoe digitalisering het gesprek over kansengelijkheid in het onderwijs verandert.
Instellingen
Publicaties
Hoe digitalisering het gesprek over kansengelijkheid in het onderwijs verandert.
Zegveld, L. (2025, november 18). Hoe digitalisering het gesprek over kansengelijkheid in het onderwijs verandert [een interview met Monique Leijgraaf]. Opgeroepen op november 19, 2025, van Kennisnet: https://www.kennisnet.nl/opinie/hoe-digitalisering-het-gesprek-over-kansengelijkheid-in-het-onderwijs-verandert/
Exploring Dutch student teachers’ reasoning about structural inequality in education: a social justice perspective
Hosseini, N., Leijgraaf, M., Gaikhorst, L., & Volman, M. (2025). Exploring Dutch student teachers’ reasoning about structural inequality in education: a social justice perspective. Pedagogische Studiën, 102(3), 294-317. doi:10.59302/8q2kkp13
Podcast: Kansen(on)gelijkheid en technologie.
Leijgraaf, M., & Hubeek, J. (2025, April 2). Kansen(on)gelijkheid en technologie. AI: Het pedagogisch appèl. Hoe AI het onderwijs uitdaagt. https://ai-het-pedagogisch-appel.captivate.fm/episode/30-kansenongelijkheid-en-technologie-in-gesprek-met-monique-leijgraaf/