Hogeschool IPABO > Nieuws > Samen onderzoeken
Samen onderzoeken
Ook de vaststelling van de onderzoeksprogrammering 2026-2030 is onderdeel van samen opleiden. Tijdens de opleidersmiddag van 14 oktober spraken de lectoren van het kenniscentrum met school- en instituutsopleiders over de nieuwe onderzoeksprogrammering 2026-2030 van het IPABO kenniscentrum.
Het Kenniscentrum bestaat uit vijf lectoraten: Lezen, Rekenen-wiskunde, Onderwijs en (leer)technologie, Kansengelijkheid en Jonge kind. Elk lectoraat werkt aan een aantal subthema’s, maar er is ook veel verbinding. Vanuit een gedeelde visie op spelend en onderzoekend leren, streven alle lectoraten naar het bijdragen aan kansengelijkheid, en worden de vier basisvaardigheden taal, rekenen-wiskunde, digitale geletterdheid en burgerschap verbonden aan de maatschappelijke context waarin we leven.
De aanwezigen sloten aan bij een lectoraat naar keuze. Dit leverde levendige gesprekken op. De opbrengsten daarvan worden benut om de onderzoeksprogrammering nóg beter aan te laten sluiten bij vragen in het werkveld en van de opleiders.
Een breed gedragen onderzoeksprogrammering draagt immers bij aan de inhoudelijke afstemming rond onderzoeksvragen van onze aankomend leerkrachten in de uitstroomprofielen.
Meer weten over het Kenniscentrum Spelend en Onderzoekend leren?