< 1 minuut

WPA en remediërende opdracht

Feedback die wij ontvingen uit het werkveld op de nieuwe aanpak van het werkplekassessment (wpa) heeft geleid tot een aanpassing in de procedure. Als een student nog ‘in ontwikkeling’ is ten aanzien van een leeruitkomst, wordt een remediërende opdracht geformuleerd. Die opdracht zou pas in februari komen, nadat de besliscommissie het hele portfolio heeft beoordeeld. Verschillende werkveldcollega’s hebben hun zorgen hierover uitgesproken: studenten lopen dan stage in een andere groep, moeten de leerlingen daar leren kennen en hun draai vinden. Wanneer is een student dan in staat om de remediërende opdracht goed uit te voeren? Bovendien heeft de student in die periode nog geen studiepunten behaald, wat niet motiverend werkt. 

In overleg is gekozen voor de volgende oplossing: studenten mogen in het huidige semester aanvullend bewijs aanleveren voor de leeruitkomst(en) die ze nog niet voldoende hebben kunnen aantonen (vooruitlopend op de eventuele remediëringsopdracht). 

Dit aanvullend bewijs zal altijd van feedback op niveaus (in ontwikkeling, verwacht niveau, boven niveau) worden voorzien. 

Als de student tijdens het WPA bijvoorbeeld leeruitkomst 1.1 & 2.1 niet voldoende heeft laten zien, dan bestaat de opdracht voor het aanvullende bewijs uit het opnieuw geven van een les (aanvullend lesbezoek). Deze les wordt dan aan de hand van hetzelfde lesobservatieformulier beoordeeld op enkel de leeruitkomsten die nog niet op ‘verwacht niveau’ zijn aangetoond (in dit geval 1.1 & 2.1). Deze les wordt beoordeeld door dezelfde schoolopleider (waar mogelijk). Zo kan een student in dezelfde context laten zien zich te hebben ontwikkeld tot het verwachte niveau. 

Concreet betekent dit: wanneer een student op één of meerdere leeruitkomsten nog ‘in ontwikkeling’ is, plan je een aanvullend lesbezoek in. De student zal zich richten op het aantonen van die betreffende leeruitkomsten en levert daar opnieuw een lesbeschrijvingsformulier (LBF) voor aan via Portflow. Er zullen drie type aanvullende lesbezoeken kunnen plaatsvinden. Zie voor de vorm van dat lesbezoek de tabel hieronder. 

Leeruitkomstgebied nog ‘in ontwikkeling’ Vorm van het aanvullende lesbezoek
1 (pedagogisch handelen) en/of 2 (didactisch handelen)Een lesbezoek met een kort terugkoppelingsgesprek over de feedback uit het lesobservatieformulier
1 (pedagogisch handelen) en/of 2 (didactisch handelen) en 3 (professionele ontwikkeling)Een lesbezoek met een volledig reflectiegesprek volgens het lesobservatieformulier
3 (professionele ontwikkeling)Een lesbezoek met een volledig reflectiegesprek waarbij enkel het reflectiegesprek van feedback wordt voorzien volgens het lesobservatieformulier

De schoolopleider verwerkt vervolgens de feedback op het aanvullende lesbezoek op dezelfde wijze als tijdens het WPA. De student zal een voortgangsevaluatie sturen voor de leeruitkomsten die nog aangetoond moeten worden. Als de student tijdens dit aanvullend lesbezoek de leeruitkomst niet laat zien, zal alsnog een remediëringsopdracht volgen voor het werkplekleren. 

Deze aanvullende feedback dient voor de inleverdeadline van de portfolio’s te zijn verwerkt in Portflow. Het is voor het proces van de student noodzakelijk dat de aanvullende feedback via de voortgangsevaluatie binnen is op 23-01-2026 om 17:00. In diezelfde week voeren de studenten hun voortgangsgesprekken en zijn er geen lessen. 

De studiebegeleider zal met de studenten bespreken dat ze uiterlijk in de week voor de kerstvakantie contact opnemen als zij een aanvullend bewijs willen indienen. 

Als het niet lukt om het aanvullende lesbezoek tijdig in te plannen zodat de aanvullende feedback op 23-01-2026 verwerkt is, of als het WPA nog afgenomen dient te worden, dan zal de feedback op het volgende aanvullende lesbezoek door de besliscommissie bij de 2e inleverkans worden bekeken. 

Hoewel dit afwijkt van eerdere communicatie hopen wij met deze stap tegemoet te komen aan de wensen van het werkveld, naar aanleiding van de zorgen die zijn geuit. 

Scroll to top