Symposium Kansengelijkheid in Nieuw-West

Op 10 november 2025 organiseerden we ter afronding van de eerste lectoraatsperiode (2022-2026) een symposium getiteld:

“Wat leren we hier eigenlijk over de wijk?” – Onvertelde narratieven over kansengelijkheid in Nieuw-West

Nieuw-West is een diverse en levendige wijk, maar wordt in de media en het publieke debat vaak neergezet als ‘probleemwijk’. Zulke beeldvorming sijpelt onvermijdelijk door in hoe leerlingen zichzelf zien – en hoe zij worden gezien. Wij geloven dat het onderwijs hierin een sleutelrol speelt. Tegelijkertijd realiseren we ons dat dit vraagstuk niet uniek is voor Nieuw-West. Ook andere wijken, zoals Amsterdam Zuidoost, hebben te maken met hardnekkige stereotypering – en juist daar klinkt soms een krachtiger tegengeluid.

Tijdens dit symposium bogen we ons gezamenlijk over de vraag hoe we als (aanstaand) onderwijsprofessionals en opleiders kunnen bijdragen aan het doorbreken van negatieve stereotypering van de wijk Amsterdam Nieuw-West, om kansengelijkheid te vergroten.

Abdelkader Benali nam ons in zijn keynote mee de wijk in: Amsterdam Nieuw-West dat gebouwd was met ruimte om te spelen, en dat – als het zich zou afscheiden van de stad Amsterdam – qua grootte de vierde stad van de Randstad zou zijn. Er wonen meer mensen in Amsterdam Nieuw-West dan in Maastricht (en toch hebben we geen boekhandel!). Vanuit zijn prachtige boek Dromenmakers vertelde hij over zijn ontmoetingen op scholen die avontuurlijk omgaan met de nood die vaak hoog is, en die kinderen laten dromen van wat er nog meer kan.

In vijf workshops werden vervolgens diverse thema’s uitgediept:
Workshop 1: Hoge verwachtingen hebben van kinderen die lage verwachtingen van zichzelf hebben. In deze workshop bespraken we tal van ideeën over het (belang van het) hebben van hoge verwachtingen van kinderen, zeker in Nieuw-West.

Workshop 2: Gentrificatie en onderwijs. In deze workshop draaide het om de relatie tussen woonbeleid en onderwijs. Tijdens een korte wandeling verkenden we met Nina Hosseini en Tina Drijver aan de hand van audiofragmenten plekken die verhalen vertellen over onrecht en verzet in Nieuw-West.

Workshop 3: Islamofobie en meertaligheid. In deze workshop verkenden we de overlap tussen islamofobie en meertaligheid, thema’s die voor veel gezinnen in Amsterdam Nieuw-West de dagelijkse realiteit zijn. We gingen in gesprek, deelden ervaringen en ontdekten samen hoe meertaligheid juist een bron van kracht, verzet en verbinding kan zijn.

Workshop 4: Samenwerking met ouders aan de taalontwikkeling bij jonge kinderen: op zoek naar de verbinding. Tijdens deze workshop deelden we bevindingen (waaruit de aanpak Thuis in Taal is ontstaan) en zijn we in gesprek gegaan over de vraag hoe samenwerkingsrelaties kunnen bijdragen aan het doorbreken van negatieve stereotypering.

Workshop 5: Verhalen uit de wijk. In deze workshop startten we met verhalen over de wijk, onder meer van kinderen uit Nieuw-West. We bespraken projecten van het Amsterdam Museum, zoals het Jacob Geel Museum, het ELJA Kindermuseumlab en het Museumkamp Nieuw-West.

De avond werd afgesloten met een betrokken, spannend en soms ook schurend panelgesprek onder leiding van Houda Loukili. Aan Judith van Biemen (voorzitter CvB Progesso), Susan Herrings (voormalig directeur van de Huizingaschool en partner in Samen leren in de wijk), Tayfun Balçik (historicus, onderzoeker bij The Hague Peace Projects en activist Nieuw-West in Verzet), Lisanne Plutschouw (docentonderzoeker aan Hogeschool IPABO en activist) en Dave Ensberg (voorzitter CvB Zonova, voorzitter van het dagelijks bestuur van NiNsee) werden stellingen voorgelegd die gedurende het symposium al onder de neus van al de deelnemers gedrukt waren, en waar ook enthousiast op gereageerd werd. Er werd gesproken over wijzen waarop we ons curriculum kunnen dekolonialiseren; hoe we ruimte kunnen maken voor onderwerpen waar leerlingen verdriet en zorgen over hebben, zoals de genocide in Gaza; hoe we thuistalen van leerlingen kunnen waarderen. En er klonken waarschuwingen: het onderwijs kan niet alles oplossen; zeker in Nieuw-West dient de wooncrisis aangepakt te worden door de politiek.

De avond werd afgesloten door Sonja Hoogendoorn, voorzitter van het CvB van Hoogeschool IPABO, die haar dank uitsprak aan iedereen die dit in haar ogen belangwekkende symposium mogelijk had gemaakt, in het bijzonder de ‘Opposite People‘ van deze avond: Matties Eversdijk, Fatima El Khattabi, Christine van der Schilden, Lisanne Plutschouw, Zena Bani, Nina Hosseini, Bem Aalders, Jolanda van Osch en Monique Leygraaf. En veel dank aan de Coöperatieve Nieuwe Boekhandel voor de inspirende boekentafel!

Scroll to top