Hogeschool IPABO > Kenniscentrum > Publicaties > Kan dit altijd zo? Computational thinking in elke reken- wiskunde les.
Kan dit altijd zo? Computational thinking in elke reken- wiskunde les.
Hotze, A., & Keijzer, R. (2018). Kan dit altijd zo? Computational thinking in elke reken- wiskunde les, Volgens Bartjens, 37(4), 28-32.
Tot de 21e eeuwse vaardigheden wordt ook computational thinking gerekend. Een term waar niet zomaar een eenvoudige vertaling voor gevonden wordt. De term suggereert dat het gaat om het gebruik van de computer, maar in het huidige onderwijs zijn veel voorbeelden van computational thinking te vinden waar geen computer aan te pas komt.In dit artikel worden een aantal voorbeelden gegeven hoe computational thinking bij rekenen-wiskunde eruit ziet.
Gerelateerde publicaties
Taal en W&T – Hoe combineer je dat?
Hotze, A. (2023).Taal en W&T-hoe combineer je dat? In: Dekker, S., Krause, H. & Van Baren-Nawrocka (Red.). Wetenschappelijke doorbraken de klas in! Koning, Kinderen redden? En Magnetische knopen. Wetenschapsknooppunt Radboud Universiteit.
STEM-netwerk: leren van een landelijk lerend netwerk
Van der Zee, S., Bredeweg, B., Embrechts, A., Hotze, A., Jonker, V., Keijzer, R., Kruiskamp, M., Nieveen, N., Muller – van der Molen, A., Pennink, D., Pijls, M., & Poortman, C. (2023). STEM-netwerk: leren van een landelijk lerend netwerk. Tijdschrift voor Lerarenopleiders, 44(2), 21-36.
Netwerkleren in Teacher Learning Groups
Hebing, R., Hotze, A., Mentink, R., Vrieling-Teunter, E. (2023). Netwerkleren in Teacher Learning Groups: ‘Ontwerpgerichte aanpak’ en ‘Diversiteit en gelijkwaardigheid’ als voorbeelden van ontwerpprincipes voor het pabo-curriculum. Tijdschrift voor lerarenopleiders, 44(3).