IPABO maakt gebruik van cookies om de bezoekers van onze website de best mogelijke ervaring te bieden en voor het analyseren van bezoekersgedrag waarmee we onze website kunnen verbeteren.

IPABO is gesloten van 17 t/m 19 februari. Op 20 feb is Alkmaar open, op 21 feb Amsterdam. Kijk voor meer informatie op de contactpagina.

Hoe cultiveer ik een cultuur van verwondering en nieuwsgierigheid?

  1. Tellen als rijk probleem: De leerkracht introduceert de telactiviteit met een foto van een glazen vaas gevuld met paaseitjes, wat direct reacties oproept bij haar leerlingen uit groep 3-4 (video 1).
  2. Krantentaal: De leerkracht confronteert de leerlingen met een probleem: ‘Hoe kan het dat er in alle berichten iets anders staat?’ (video 1).
  3. Breukenstroken van de bakker: Het verhaal over het probleem van de bakker geeft voldoende aanleiding om leerlingen spontaan aan het denken te zetten over het maken van meetstroken (video 1).
  4. Schatten of het klopt: Tijdens de rondgang door de klas reageert de leerkracht op de aanpakken van de leerlingen en toont daarbij haar eigen nieuwsgierigheid (video 4).
  5. Zelf een grafiek maken: De leerlingen ontdekken verschillende aspecten van grafieken en tonen nieuwsgierigheid terwijl ze samen onderzoeken hoe ze de onjuiste grafieken kunnen corrigeren (video 4).

Bij deze videofragmenten kun je de volgende kijkvragen gebruiken:

Scroll to top