IPABO maakt gebruik van cookies om de bezoekers van onze website de best mogelijke ervaring te bieden en voor het analyseren van bezoekersgedrag waarmee we onze website kunnen verbeteren.

IPABO is gesloten van 17 t/m 19 februari. Op 20 feb is Alkmaar open, op 21 feb Amsterdam. Kijk voor meer informatie op de contactpagina.

Hoe kan ik het probleemoplossend denken van leerlingen ondersteunen?

  1. Eerlijk delen: De leerkracht legt de leerlingen een probleem voor en daagt hen uit om met verschillende ideeën te komen om het op te lossen (video 1 en 5).
  2. Kijklijnen: De leerkracht legt tijdens het zelfstandig werken de les even stil om de leerlingen een tip te geven (video 2).
  3. Spelen met getallen: De leerkracht geeft de leerlingen een open probleem over getallen met meerdere oplossingen. Ze vraagt hen om verschillende oplossingen te onderzoeken, te vergelijken en te controleren of ze alle mogelijke oplossingen hebben gevonden. (video 1).
  4. Wandelsnelheid: Leerlingen uit groep 8 werken in groepjes van vier of vijf aan een plan om hun wandelsnelheid op te meten en voeren dit daarna uit.

Bij deze videofragmenten kun je de volgende kijkvragen gebruiken:

Scroll to top