IPABO maakt gebruik van cookies om de bezoekers van onze website de best mogelijke ervaring te bieden en voor het analyseren van bezoekersgedrag waarmee we onze website kunnen verbeteren.

IPABO is gesloten van 17 t/m 19 februari. Op 20 feb is Alkmaar open, op 21 feb Amsterdam. Kijk voor meer informatie op de contactpagina.

Hoe kan ik op fouten en misverstanden reageren?

  1. Spiegelen en symmetrie: Wanneer de leerlingen geen symmetrische poses maken, bespreekt de leerkracht dit met de hele klas. Ze gebruikt de fouten als kansen om het begrip van de leerlingen over symmetrie te vergroten (video 1, 3 en 4).
  2. Schatten of het klopt: Drie meisjes uit groep 7 komen via cijferen op 43 rest 24 (het moet 43 rest 22 zijn). De leerkracht vraagt of ze het zichzelf niet te moeilijk hebben gemaakt, maar 2000:40 blijkt ook lastig (video 3).
  3. Zelf een grafiek maken: De leerkracht legt uit waarom sommige grafieken onduidelijk zijn. Om fouten en misverstanden van leerlingen over grafieken aan te pakken, frist ze hun begrip van verhoudingen op en toont ze op het digibord grafieken met opzettelijke fouten, waarbij leerlingen gevraagd worden te benoemen wat de grafiek duidelijker en correcter zou maken (video 3 en 4).
  4. Delen met rest: Tijdens een gesprek tussen de leerkracht en twee leerlingen uit groep 8 geeft niet alleen de leerkracht feedback, maar reageren de leerlingen ook op elkaar (video 2).

Bij deze videofragmenten kun je de volgende kijkvragen gebruiken:

Scroll to top