IPABO maakt gebruik van cookies om de bezoekers van onze website de best mogelijke ervaring te bieden en voor het analyseren van bezoekersgedrag waarmee we onze website kunnen verbeteren.

IPABO is gesloten van 17 t/m 19 februari. Op 20 feb is Alkmaar open, op 21 feb Amsterdam. Kijk voor meer informatie op de contactpagina.

Hoe leg ik de relatie tussen de reken-wiskundeactiviteit en het dagelijks leven van de leerlingen?

  1. Een winkel vol: Na een gesprekje over de winkel op de praatplaat wijst de leerkracht op de jongen die een bijzondere som ziet en vraagt waarom het een bijzondere som zou zijn (video 3).
  2. Krantentaal: De leerkracht laat zijn leerlingen van groep 6-7 nadenken over de vraag waarom mensen vóór of tegen de komst van een zwembad zouden kunnen zijn (video 1).
  3. Schatten of het klopt: Twee leerkrachten uit groep 7 laten hun leerlingen kritisch nadenken over de juistheid van gegevens uit het nieuws.
  4. Zelf een grafiek maken: De leerkracht vertelt dat er een onderzoek is uitgevoerd onder leerlingen van groep 7 en 8 over wat ze het liefst doen na school. De leerlingen beantwoorden de vraag eerst zelf en krijgen daarna de gegevens van het onderzoek te zien (video 1).
  5. Delen met rest: In deze les aan groep 8 vertalen de leerlingen alledaagse contexten naar een deelsom. Het interpreteren van het antwoord blijkt echter best lastig.

Bij deze videofragmenten kun je de volgende kijkvragen gebruiken:

Scroll to top