IPABO is gesloten van 17 t/m 19 februari. Op 20 feb is Alkmaar open, op 21 feb Amsterdam. Kijk voor meer informatie op de contactpagina.
Hogeschool IPABO > Comenius > Hoe richt ik mijn klaslokaal in met meubels?
Hoe richt ik mijn klaslokaal in met meubels?
- Eerlijk delen: Tijdens klassikale gesprekken zitten deze leerlingen uit groep 1-2 in een kring rondom een verteltafel.
- Tellen als rijk probleem: In deze combinatieklas 3-4 zitten alle leerlingen door elkaar in groepjes van vier. De tafeltjes zijn zo geplaatst dat de leerlingen gemakkelijk met elkaar kunnen samenwerken.
- Welk tafeltje is groter: In deze klas zitten leerlingen met een lichamelijke beperking of die langdurig ziek zijn. De inrichting is hierop afgestemd; zo zijn er bijvoorbeeld tafeltjes in drie verschillende maten.
- Zelf een grafiek maken: In deze groep 7 staan hoge tafels in groepjes langs de zijkanten van het lokaal. In het midden is er een grote open ruimte waar de kinderen op yogamatjes kunnen zitten en werken.
- Wandelsnelheid: In deze groep 8 zitten de leerlingen tijdens klassikale besprekingen voor het digibord op een tribune.
- Delen met rest: In deze groep 8 zitten de leerlingen in rijen, twee aan twee.
Bij deze videofragmenten kun je de volgende kijkvragen gebruiken:
- In hoeverre bevordert de opstelling van tafels en stoelen samenwerking? Kunnen leerlingen gemakkelijk in groepjes werken, of nodigt de opstelling juist uit tot individueel werk?
- Hoe beïnvloedt de opstelling van meubels de mogelijkheid voor gezamenlijke discussie en het delen van ideeën tussen leerlingen?