IPABO maakt gebruik van cookies om de bezoekers van onze website de best mogelijke ervaring te bieden en voor het analyseren van bezoekersgedrag waarmee we onze website kunnen verbeteren.

IPABO is gesloten van 17 t/m 19 februari. Op 20 feb is Alkmaar open, op 21 feb Amsterdam. Kijk voor meer informatie op de contactpagina.

Hoe stimuleer ik dat leerlingen hun wiskundige kennis en vaardigheden flexibel leren gebruiken?

  1. De schoenen van de koning: De leerlingen uit groep 3 gebruiken hun kennis van de relatie tussen getallen zoals 10 en 5 om te beredeneren wat de lengte van 5 schoenen is wanneer ze weten hoe lang 10 schoenen zijn. Ze passen deze basisrelaties ook toe om over andere lengtes na te denken (video 1).
  2. Een winkel vol: De leerkracht nodigt leerlingen uit groep 4 uit om speciale sommen in de praatplaat te vinden, waarbij ze lange optellingen en vermenigvuldigingen met elkaar verbinden (video 1).
  3. Schatten of het klopt: Twee leerkrachten uit groep 7 laten hun leerlingen nadenken over hoe ze de deling 2086:48 schattend kunnen uitrekenen en wat de betekenis van de uitkomst is.
  4. Naar verhouding de beste: De leerlingen gebruiken verschillende wiskundige benaderingen zoals verhoudingen, percentages en breuken om de verhouding tussen treffers en missers te berekenen. De leerkracht benadrukt deze verschillende benaderingen op het digibord (video 2 en 3).

Bij deze videofragmenten kun je de volgende kijkvragen gebruiken:

Scroll to top