IPABO maakt gebruik van cookies om de bezoekers van onze website de best mogelijke ervaring te bieden en voor het analyseren van bezoekersgedrag waarmee we onze website kunnen verbeteren.

IPABO is gesloten van 17 t/m 19 februari. Op 20 feb is Alkmaar open, op 21 feb Amsterdam. Kijk voor meer informatie op de contactpagina.

Welke concrete spullen zet ik in de leeromgeving?

  1. Eerlijk delen: Leerlingen uit groep 1-2-onderzoeken hoe je een verzameling van dezelfde dingen eerlijk kunt verdelen. Hiervoor gebruiken ze verschillende materialen zoals tomaatjes, blokken en een balans.
  2. Tellen als rijk probleem: Leerlingen uit groep 3-4 tellen hoeveelheden blokjes, steentjes, paperclips, enzovoort, met aantallen tussen de 50 en 100. De leerlingen werken in groepjes en bepalen samen wat het totaal is.
  3. Kijklijnen: Leerlingen uit groep 6 experimenteren met blokjes om te ontdekken hoe ze kijklijnen kunnen tekenen (video 2).
  4. Welk tafeltje is groter?: In deze les gebruiken de leerlingen vouwblaadjes van verschillende vormen en afmetingen om de oppervlakte van hun tafeltje te meten.

Bij deze videofragmenten kun je de volgende kijkvragen gebruiken:

Scroll to top