IPABO is gesloten van 17 t/m 19 februari. Op 20 feb is Alkmaar open, op 21 feb Amsterdam. Kijk voor meer informatie op de contactpagina.
Hogeschool IPABO > Comenius > Welke concrete spullen zet ik in de leeromgeving?
Welke concrete spullen zet ik in de leeromgeving?
- Eerlijk delen: Leerlingen uit groep 1-2-onderzoeken hoe je een verzameling van dezelfde dingen eerlijk kunt verdelen. Hiervoor gebruiken ze verschillende materialen zoals tomaatjes, blokken en een balans.
- Tellen als rijk probleem: Leerlingen uit groep 3-4 tellen hoeveelheden blokjes, steentjes, paperclips, enzovoort, met aantallen tussen de 50 en 100. De leerlingen werken in groepjes en bepalen samen wat het totaal is.
- Kijklijnen: Leerlingen uit groep 6 experimenteren met blokjes om te ontdekken hoe ze kijklijnen kunnen tekenen (video 2).
- Welk tafeltje is groter?: In deze les gebruiken de leerlingen vouwblaadjes van verschillende vormen en afmetingen om de oppervlakte van hun tafeltje te meten.
Bij deze videofragmenten kun je de volgende kijkvragen gebruiken:
- Hoe selecteren de leerlingen de materialen die ze gebruiken? Wat is de rol van de leerkracht in dit keuzeproces?
- Waaruit kun je afleiden dat het gebruik van de materialen wel of niet functioneel is?
- Hoe ondersteunen de materialen het denken en redeneren van de leerlingen? Denk hierbij aan hoe materialen helpen om wiskundige concepten te verkennen, problemen op te lossen, of redeneringen te onderbouwen.
- Hoe stimuleren de materialen samenwerking en interactie tussen de leerlingen?