![](https://www.ipabo.nl/wp-content/uploads/2022/12/you-x-ventures-X8H8vPcelPk-unsplash_resultaat-e1682935911498-600x600.jpg)
Taalspecialist
Leer hoe je de kwaliteit van het taalonderwijs optimaal bewaakt en bevordert, of het nu gaat om beginnende of gevorderde geletterdheid.
IPABO is gesloten van 18 juli tot 15 augustus. Heb je een vraag? Bekijk dan onze contactpagina. Fijne vakantie!
Wil jij actief meewerken aan de verbetering van de kwaliteit van het taal- en leesonderwijs op jouw eigen school? Ontwikkel je dan vakinhoudelijk als leesspecialist bij deze opleiding.
Aan de hand van recent wetenschappelijk onderzoek verdiep je je in allerlei aspecten rondom lezen en leesonderwijs en leg je de relatie met je eigen basisschool. Je leert hoe je een aansprekend leesaanbod ontwikkelt en kinderen stimuleert in beter lezen met plezier.
Deze opleiding bestaat uit drie modules en een keuzemodule.
De modules zijn eventueel los van elkaar te volgen. Bij incompany gaan we graag in gesprek om de inhoud zoveel mogelijk af te stemmen op de vraagstukken en behoeften van de scholen en deelnemers.
Gedurende de opleiding werk je aan een portfolio, waarin je de koppeling van de gevolgde modules naar je basisschool maakt.
Leerkrachten die werken aan de verbetering van de kwaliteit van het onderwijs en zich willen ontwikkelen tot vakinhoudelijk coördinator.
De opleiding duurt 10 maanden en omvat 3 modules van 4 bijeenkomsten van 3 uur en heeft een totale studiebelasting van 224 uur.
De keuzemodule heeft een totale studiebelasting van 84 uur.
Wanneer je de opleiding (bestaande uit de modules 1,2,3) succesvol hebt afgerond, ontvang je het diploma Leesspecialist.
Bijeenkomsten vinden plaats op dinsdagen van 15.00-18.00.
17-09-2024
01-10-2024
15-10-2024
05-11-2024
19-11-2024
07-01-2025
21-01-2025
05-02-2025
11-03-2025
08-04-2025
22-04-2025
13-05-2025
03-06-2025
17-06-2025
24-06-2025
Scholen en besturen hebben behoefte aan professionals die weten hoe je technologie kunt integreren in het onderwijs. Is dat een rol die bij jou past? Dan is de master Onderwijs & Technologie je op het lijf geschreven.
Met de master Onderwijs & Technologie leer je hoe je het onderwijs kunt verrijken met digitale technologie. Je ontwikkelt je tot een expert die kritisch onderzoekt hoe leren, onderwijzen en technologie elkaar optimaal versterken in de praktijk.
Als informeel leider introduceer jij straks nieuwe digitale middelen in de school. Je bent een bron van inspiratie voor anderen en stelt je expertise in dienst van innovaties. Je bedenkt en onderzoekt strategieën voor de ontwikkeling van krachtige leerprogramma’s. Dankzij jou zijn leerlingen straks voorbereid op een samenleving die steeds meer digitaliseert.
De opleiding is zowel praktisch als theoretisch. Je gaat samen met je medecursisten en je leerlingen veel oefenen met de mogelijkheden en toepassingen van technologie. Zo neem je deel aan workshops en ontwerp je onderwijs waarin creativiteit en technologie samenkomen. Denk hierbij aan augmented reality, virtual reality, film, fotografie, audio, animatie, 3D-apparatuur, serious gaming en programmeertools.
Je gaat bij je onderzoek niet alleen uit van de vraag: hoe zet je deze technologie in, maar vooral ook: waarom zet je deze technologie in? Wordt het onderwijs met deze digitale middelen inderdaad geoptimaliseerd? Daarnaast leer je hoe je via kritisch onderzoek technologische ontwikkelingen kunt integreren in de eigen school, stichting of instelling. En je leert je eigen overtuigingen tegen het licht te houden.
Deze master is ontwikkeld binnen het partnerschap van Radiant Lerarenopleidingen. Je volgt de master Onderwijs en Technologie bij de Marnix Academie in Utrecht. Een deel van de onderwijsactiviteiten vindt plaats in Amsterdam en Helmond. Meer informatie en inschrijving.
Maak kennis met de inhoud en organisatie van de opleiding en leer hoe deze bijdraagt aan jouw professionele ontwikkeling en die van je collega’s. Tijdens de voorlichting ontmoet je een docent van de opleiding en de opleidingscoördinator. Ook ontmoet je andere geïnteresseerden. Zij zijn veelal werkzaam in het primair of voortgezet onderwijs of het middelbaar beroepsonderwijs. Er is alle ruimte om vragen te stellen en met elkaar in gesprek te gaan over het studeren aan de master Onderwijs & Technologie.
Aanmelden voorlichting
De master Onderwijs & Technologie is bedoeld voor onderwijsprofessionals met een afgeronde bacheloropleiding die doordacht het onderwijs willen verrijken met digitale technologie.
De gemiddelde studielast is 20 uur per week. Per week moet je één dag beschikbaar zijn voor colleges, leerkringen, zelfstudie en opdrachten in de eigen school. Er wordt uitgegaan van 40 studieweken in een studiejaar.
In het tweede jaar is het aantal contacturen kleiner dan in het eerste jaar. Vooral in het tweede semester is er veel minder contacttijd aangezien dan het praktijkonderzoek uitgevoerd zal worden.
In het totaal bestaat deze opleiding uit 1.680 studiebelastingsuren.
Voor de eerstejaarsstudenten die in 2023-2024 met de opleiding starten, zijn de kosten € 8.189,-. Dit bedrag is opgebouwd uit het instellingsgeld van € 7.939,- en de verblijfskosten voor het tweedaagse startseminar van € 250,-. Voor de aanschaf van boeken adviseren we je rekening te houden met een bedrag van ca. € 200,- per jaar. Meer over de studiekosten en het aanvragen van de Lerarenbeurs.
Zodra de opleiding is geaccrediteerd door de NVAO en jij de opleiding succesvol hebt afgerond, ontvang je de mastergraad Master of Education (MEd).
Ben jij straks de onmisbare schakel tussen bestuur, leraar en student? Als leraar in het basisonderwijs kun je bij Hogeschool IPABO worden opgeleid tot schoolopleider en werkveldassessor. Je bent verantwoordelijk voor het aansturen van de werkplekbegeleider en je begeleidt soms ook docenten binnen de school.
Tijdens de training leer je mensen beoordelen die een assessment doen. Daarnaast coördineer je afspraken tussen schoolbesturen en de lerarenopleiding over taak- en verantwoordelijkheidsverdeling bij het opleiden in de school.
De schoolopleider en werkveldassessor heeft niet alleen een verbindende rol. Opleiden, begeleiden en beoordelen in de basisscholen behoren ook tot de taken. De schoolopleider en werkveldassessor draagt ervaringen binnen de besturen en opleiding over. En hij of zij beoordeelt of een student of leraar voldoet aan de gestelde eisen van een assessment en stelt vast op welk niveau de competenties zijn behaald.
Er zijn drie trainingen gepland in de vorm van een tweedaagse
1.maandag 14 en dinsdag 15 oktober 2024 (tweedaagse)
donderdag 7 november van 09.00 tot 13.00 uur (presentatie)
2. donderdag 6 en vrijdag 7 februari 2025 (tweedaagse)
donderdag 6 maart van 09.00 tot 13.00 uur (presentatie)
3. maandag 7 en dinsdag 8 april 2025 (tweedaagse)
donderdag 22 mei van 09.00 tot 13.00 uur (presentatie)
Totale studiebelasting 112 uur.
€ 1195,-
Aan het eind van de opleiding ontvangt de deelnemer een certificaat en wordt hij of zij opgenomen in het register van Hogeschool IPABO.
Word mentor en leer cursisten in de praktijk te begeleiden en te beoordelen.
Als aanstaande mentor werk je tijdens deze cursus met de praktijk van je eigen school. Je leert cursisten in de praktijk te begeleiden en te beoordelen. Tijdens de opleiding ben je zelf de mentor van een student van Hogeschool IPABO.
Je leert verschillende technieken en stijlen van begeleiding, coaching en communicatie. Je ontdekt of ‘beoordelen’ en ‘begeleiden’ bij elkaar passen en onder welke voorwaarden ze daadwerkelijk effectief zijn. Je maakt kennis met het onderwijsprogramma van Hogeschool IPABO. Je ontwikkelt je als werkplekbegeleider op de volgende terreinen:
Tijdens de opleiding is er aandacht voor taakopvatting, positionering, facilitering, procedures en de bijbehorende afstemming op de eigen organisatie, hogeschool, schoolopleider en werkveldassessor.
Doel verdiepingsprogramma
Het begeleiden van studenten die praktijkonderzoek doen binnen de school. Je maakt kennis met de facetten van het cyclisch werken bij dit praktijkonderzoek en begeleidt de studenten bij:
Leerkrachten (speciaal) basisonderwijs, mentoren of directeuren die opgeleid willen worden in het beoordelen van studenten en begeleiden van leerkrachten.
Het basisprogramma bestaat uit 4 bijeenkomsten op woensdagmiddagen van 14.30-17.30 uur op Hogeschool IPABO in Amsterdam of Alkmaar. De totale studiebelasting bedraagt 30 uur.
Het verdiepingsprogramma bestaat uit 2 bijeenkomsten op woensdagmiddagen van 14.30-17.30 uur op Hogeschool IPABO in Amsterdam of Alkmaar. De totale studiebelasting bedraagt 12 uur.
De kosten per deelnemer bedragen voor het basisprogramma € 995,- en voor het verdiepingsprogramma € 495,-
Startdatum bij incompany in overleg met school en bestuur.
Wil jij je sterk maken voor goed rekenonderwijs en heb je leidinggevende kwaliteiten? Dan is de post-hbo-opleiding Rekencoördinator iets voor jou. Tijdens deze opleiding leer je hoe je onder jouw beleid de kwaliteit van het rekenonderwijs optimaal bewaakt en bevordert.
Je geldt straks als de rekencoördinator van je basisschool, of op bovenschools niveau. Vakinhoudelijk weet je alles van rekenen en wiskunde. Je begrijpt ook hoe je op verschillende niveaus leerlingen kunt ondersteunen. Die kennis kun je als geen ander overdragen op je collega’s, die je ondersteunt bij de voorbereiding, uitvoering en evaluatie van hun rekenlessen. In samenspraak met de directie stel jij het beleid op voor het rekenonderwijs.
Je vergroot je eigen kennis van reken- en wiskundedidactiek tijdens de bijeenkomsten rekenspecialist. Tijdens het onderdeel veranderkunde krijg je tools in handen om in de rol van coördinator je collega’s te motiveren en te ondersteunen bij het werken aan beter reken- en wiskundeonderwijs. De combinatie van rekenspecialisme met inzicht in de dynamiek van de organisatie met het onderdeel veranderkunde zorgen dat je jouw rol van rekencoördinator goed in zal kunnen vullen.
Maatwerk en incompany (op eigen locatie) is mogelijk. We gaan graag in gesprek om de inhoud zoveel mogelijk af te stemmen op de vraagstukken en behoeften van deelnemers en scholen.
Je werkt actief aan de verbetering van de kwaliteit van het onderwijs op je eigen school. Je stelt in samenspraak met de directie een beleidsplan op gericht op kwaliteitsverbetering en geeft samen met collega’s uitvoering aan dit plan.
Leerkrachten die werken aan de verbetering van de kwaliteit van het onderwijs en zich willen ontwikkelen tot vakinhoudelijk coördinator.
Deze module omvat 18 bijeenkomsten van 3 uur, waaronder een bijeenkomst voor presenteren. De totale studiebelasting van deze module bedraagt 336 uur.
De kosten per deelnemer voor de totale opleiding rekencoördinator bedragen €2.985,-. De opleiding Rekencoördinator omvat twee modules rekenspecialist en één module veranderkunde. De kosten voor boeken en materialen bedragen ongeveer €250,-.
Afgeronde pabo-opleiding. Je ambitie is om in samenspraak met de directie de kwaliteit van het reken- en wiskundeonderwijs op jouw school te verbeteren.
Wanneer je de opleiding succesvol hebt afgerond, ontvang je het diploma Rekencoördinator.
Bijeenkomsten vinden plaats op woensdagen van 15.00-18.00.
18-09-2024
02-10-2024
16-10-2024
06-11-2024
20-11-2024
04-12-2024
08-01-2025
22-01-2025
05-02-2025
26-02-2025
12-03-2025
26-03-2025
09-04-2025
23-04-2025
14-05-2025
28-05-2025
04-06-2025
18-06-2025
25-06-2025
Wil jij je sterk maken voor goed taalonderwijs en heb je leidinggevende kwaliteiten? Dan is de post-hbo-opleiding Taalspecialist en Taalcoördinator iets voor jou. Tijdens deze opleiding leer je hoe jij, onder jouw beleid, de kwaliteit van het taalonderwijs optimaal bewaakt en bevordert.
Jij geldt straks als dé taalspecialist van je basisschool, of op bovenschools niveau. Vakinhoudelijk weet je alles van spelling, maar ook van mondelinge communicatie en interactief taalonderwijs. Je begrijpt hoe je leerlingen met een taalachterstand het beste kunt stimuleren en leerlingen met een taalknobbel kunt prikkelen. Die kennis kun je als geen ander overdragen op je collega’s. Jij ondersteunt hen bij de voorbereiding, uitvoering en evaluatie van hun taallessen.
Modules en onderzoek
De opleiding bestaat uit twaalf bijeenkomsten. In de modules gaan we in op: visie; taalbeleid; vakinhoud; (vak)didactische en pedagogische implicaties; en collegiaal advies. We behandelen diverse taaldomeinen: beginnende geletterdheid; mondelinge communicatie en interactief taalonderwijs; gevorderde geletterdheid; lezen; schrijven; en taalbeschouwing. Verdieping kun je vinden in het aansluitend volgen van het onderdeel ‘veranderkunde’ van de opleiding Taalcoördinator.
Tijdens de opleiding voer je een aantal kleine onderzoeken uit in je school. Je voert onder meer opdrachten uit om het taalonderwijs in de school in kaart te brengen. Het is dus belangrijk dat jouw directie je daartoe de mogelijkheid geeft. In de opleiding wordt zoveel mogelijk uitgegaan van de ervaringen van de deelnemers met de praktijk in de klas, de vakdidactiek en het eigen didactisch handelen met de kinderen.
Maatwerk en incompany (op eigen locatie) is mogelijk. We gaan graag in gesprek om de inhoud zoveel mogelijk af te stemmen op de vraagstukken en behoeften van deelnemers en scholen.
De opleiding bestaat uit drie modules van zes bijeenkomsten.
In twee modules gaan we in op: visie, taalbeleid, vakinhoud (vak)didactische, pedagogische implicaties en collegiaal advies. Je vergroot je eigen kennis van de taal- en leesdidactiek tijdens de bijeenkomsten. Deze twee modules vormen samen ook de opleiding Taalspecialist.
In de derde module staat het onderdeel veranderkunde centraal. Tijdens dit onderdeel veranderkunde krijg je tools in handen om in de rol van coördinator jouw collega’s te motiveren en te ondersteunen bij het werken aan beter taal- en leesonderwijs. De combinatie van taalspecialisme met inzicht in de dynamiek van de organisatie met het onderdeel veranderkunde zorgen dat je jouw rol van taalcoördinator goed in zal kunnen vullen. Tijdens de opleiding voer je een aantal kleine onderzoeken uit op je school. Je voert onder andere opdrachten uit om het taalonderwijs op de school in kaart te brengen. Het is dus belangrijk dat jouw directie je daartoe de mogelijkheid geeft. In de opleiding wordt zoveel mogelijk uitgegaan van de eigen onderwijspraktijk
Je werkt actief aan de verbetering van de kwaliteit van het onderwijs op de eigen school. Je stelt in samenspraak met de directie een beleidsplan op gericht op kwaliteitsverbetering en geeft samen met collega’s uitvoering aan dit plan.
Richtlijn: per module 6 bijeenkomsten van 3 uur.
Taalspecialist: 12 bijeenkomsten, waaronder een bijeenkomst voor presenteren. De totale studiebelasting van deze module bedraagt 224 uur.
Taalcoördinator: 18 bijeenkomsten. De totale studiebelasting van deze module bedraagt 336 uur.
De kosten per deelnemer voor de opleiding Taalspecialist bedragen € 1.990,-
De kosten per deelnemer voor de opleiding Taalcoördinator bedragen € 2.985,-
De kosten voor boeken en materialen bedragen ongeveer € 250,-.
De kosten per deelnemer voor de totale opleiding taalcoördinator bedragen € 2.985,-. De opleiding taalcoördinator omvat 2 modules taalspecialist en 1 module veranderkunde. De kosten voor boeken en materialen bedragen ongeveer € 250,-.
Afgeronde pabo-opleiding. Je ambitie is om in samenspraak met de directie de kwaliteit van het taal- en leesonderwijs op jouw school te verbeteren.
Bijeenkomsten vinden plaats op woensdagen van 15.00-18.00.
18-09-2024
02-10-2024
16-10-2024
06-11-2024
20-11-2024
04-12-2024
08-01-2025
22-01-2025
05-02-2025
26-02-2025
12-03-2025
26-03-2025
09-04-2025
23-04-2025
14-05-2025
28-05-2025
04-06-2025
18-06-2025
25-06-2025
Ben jij altijd al geïnteresseerd geweest in het gedrag van kinderen? Heb jij oog voor het pedagogische aspect in het beroep van leraar? Wil je je verder professionaliseren in het veranderen van verstoorde interactiepatronen? Of dat nu gaat om individuele leerlingen of groepen? En zie je het ook als een uitdaging om collega-leerkrachten te coachen bij hun gedragsvraagstukken? Volg dan de opleiding Gedragsspecialist.
Op iedere schooldag heb je te maken met gedrag. Elke groep kent zijn eigen uitdagingen. Sommige uitdagingen doen pijn, geven twijfel en geven een gevoel van onmacht. Zulke uitdagingen vragen om nadere professionalisering. Ook om je heen kampen collega’s met deze uitdagingen.
In de opleiding Gedragsspecialist vergroot je jouw eigen handelingsrepertoire, waarbij eigen praktijkinbreng centraal staat. Ook de opdrachten zijn praktijkgericht. Daarnaast ontwikkel je je als gedragsspecialist, zodat je andere leerkrachten en de school kunt ondersteunen bij gedragsvraagstukken. Je leert hen zowel coachend als handelingsgericht te begeleiden.
Aan het einde van deze eenjarige opleiding zal je gedragspatronen beter begrijpen en kun je passend omgaan met gedrag van leerlingen en groepen. Daarnaast weet je te handelen als gedragsspecialist. Je leert in de opleiding op bemoedigende en veelal interactieve wijze. Reflectie neemt een grote plek in, evenals bewezen inzichten.
De post-hbo-opleiding Gedragsspecialist richt zich op de eigen professionalisering van zowel het omgaan met gedragsvraagstukken als het uitvoeren van begeleidingstrajecten op leraar-leerlingniveau of op teamniveau. Op teamniveau word je bijvoorbeeld de touwtrekker van de leergemeenschap Sociaal emotionele ontwikkeling. Op collegiaal niveau leer je collega’s te coachen en ouders te begeleiden. Collega’s doen via jou nieuwe inzichten op, of je er nu voor kiest om die touwtrekker te worden of om collega’s te begeleiden. Door jou leren ze professioneler te handelen op een manier die past bij henzelf, de leerling, de groep, de ouders en de school.
Ook verken je de rol van de gedragsspecialist binnen de brede schoolcontext. Je hebt de rol van specialist in gedragsvraagstukken en je doet dit in nauwe samenwerking met de intern begeleider. Ook kun je als gedragsspecialist meedenken op schoolniveau, bijvoorbeeld met betrekking tot het zorgteam en het beleid.
De opleiding is gericht op leraren die affiniteit hebben met gedragsvraagstukken en die zich graag hierin verder willen specialiseren.
De opleiding Gedragsspecialist is opgebouwd uit 3 modulen van 6 bijeenkomsten, die succesvol worden afgesloten door eindopdrachten. De 3 modulen zijn:
In alle bijeenkomsten is er veel ruimte voor uitwisseling, samenwerking en intervisie. Per module is er 1 bijeenkomst ingeroosterd als werkbijeenkomst. In deze bijeenkomst werk je (onbegeleid) samen met groepsgenoten aan opdrachten.
Naast het succesvol behalen van de modulen werk je in de tweede helft van het cursusjaar aan een overkoepelende eindopdracht ter afronding van de opleiding.
De kosten bedragen €2.985,-. De prijs is inclusief administratie- en materiaalkosten en diploma. De prijs is exclusief de aan te schaffen literatuur.
Na het succesvol afronden van de opleiding ontvang je het diploma Gedragsspecialist.
De opleiding Gedragsspecialist kent een modulair systeem. Je kunt de opleiding starten bij de aanvang van elk module. Hierdoor kun je starten op twee verschillende momenten in het schooljaar, namelijk:
De bijeenkomsten vinden plaats op Hogeschool IPABO te Amsterdam op woensdagmiddagen van 15:00-18:00.
04-09-2024
11-09-2024
02-10-2024
16-10-2024
06-11-2024
20-11-2024
11-12-2024
18-12-2024 werkgroepen (onbegeleid)
15-01-2025
29-01-2025
05-03-2025
19-03-2025
02-04-2025
16-04-2025 werkgroepen (onbegeleid)
14-05-2025
04-06-2025
18-06-2025
September 2025 Diplomering
Ben jij die leraar bij wie leerlingen en collega’s als eerste aankloppen als ze vragen hebben over onderzoekend leren? Word je gewaardeerd om jouw innovatieve ideeën over onderwijs en heb je affiniteit met digitale middelen? Na afronding van de post-hbo-opleiding Toekomstgericht Onderwijs ben je erkend specialist in het onderwijs van vandaag en morgen.
Ben jij de vraagbaak als het gaat om eigentijds onderwijs in de klas? Dan is de specialisatie Toekomstgericht Onderwijs iets voor jou. De opleiding is deels online te volgen en ook incompany behoort tot de mogelijkheden.
Jij geldt straks als de inspirator en specialist in Toekomstgericht Onderwijs. Voor alle collega’s en leerlingen ben jij de vraagbaak als het gaat om eigentijds onderwijs in de klas. We gaan aan de slag met het ontwikkelen en evalueren van lessen die draaien om onderzoekend leren; wetenschap en technologie; en ICT-middelen. Je bent vakdidactisch deskundig en weet hoe je onderwijs op een 21e-eeuwse manier vormgeeft. Je bent bekend met de principes van veranderkunde en je kunt collega’s op professionele wijze inspireren en begeleiden om mee te groeien bij innovaties. Je kunt goed samenwerken met andere specialisten in de schoolorganisatie en ziet de meerwaarde daarvan in.
Leerkrachten (speciaal) basisonderwijs die in de afgelopen cursusjaren zijn opgeleid tot specialist op een bepaald gebied kunnen ook een verdiepingstraject volgen. In het verdiepingstraject leer je om samen met collega-leerkrachten en cursisten op de werkplek binnen een PLG te leren van en met elkaar. Je voert praktijkgericht onderzoek uit om veranderingen of onderwijsvernieuwing in de klas of op school in gang te zetten.
Het leren kennen van de vakinhoud en vakdidactiek van Specialist Toekomstgericht Onderwijs. Onderwerpen die aan bod komen in de opleiding:
Er wordt gebruik gemaakt van actuele literatuur. Op de bijeenkomsten wordt het geleerde voortdurend getoetst aan de eigen praktijk. Je gaat een veranderplan maken voor de schoolontwikkeling op het gebied van Specialist Toekomstgericht Onderwijs. Tijdens een van de lessen ga je daarbij een collega coachen en begeleiden.
Leerkrachten (speciaal) basisonderwijs, die opgeleid willen worden tot Specialist Toekomstgericht Onderwijs. Een specialist heeft minimaal 2 jaar ervaring als leerkracht basisonderwijs en affiniteit met onderzoekend en ontwerpend leren.
Richtlijn: 18 dagdelen van 3 uur in 1 jaar. Daarnaast zijn er 4 intervisiebijeenkomsten van 2 uur onder leiding van de deelnemende scholen of geregeld door deelnemers zelf. En een werkbezoek in Nederland, zoals een conferentie. De studielast van de opleiding is ongeveer 336 uur.
De kosten per deelnemer bedragen € 2.985,-. De kosten voor boeken en materialen bedragen ongeveer € 150,-. De kosten van het werkbezoek zijn niet inbegrepen in de prijs.
Een specialist heeft minimaal 2 jaar ervaring als leerkracht basisonderwijs en affiniteit met onderzoekend en ontwerpend leren.
Bijeenkomsten vinden plaats op woensdagen van 15.00-18.00.