Header image

Teacher Leader / Middenmanagement

Werk jij in het po, vo of mbo en heb of ambieer je een leidinggevende taak in het onderwijs? En wil je een bijdrage leveren aan de schoolontwikkeling? De opleiding Teacher Leader / Middenmanagement  voorziet in al deze leerdoelen.

Ik meld mij aanDeel deze opleiding

"*" geeft vereiste velden aan

Je naam*
Ontvanger*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Informatieblad aanvragen

"*" geeft vereiste velden aan

Hidden
Hidden
Hidden

Tijdens de opleiding worden verschillende aspecten van leiderschap belicht. Je krijgt lessen in verandermanagement, coachen en begeleiden en communicatie. Persoonlijk leiderschap staat centraal. Je wordt tijdens de lessen regelmatig aangewezen als coördinator van een werkgroep of projectteam. In die rol zet je in op vernieuwing van het onderwijs, waarbij je aansluiting zoekt bij de visie van je school. Je leert hoe je betrokkenheid en eigenaarschap bij collega’s creëert, zodat je veranderingen samen duurzaam kunt doorvoeren. Na afronding van de opleiding kun jij als persoonlijk leider een blijvende bijdrage leveren aan de leerprestaties van de leerlingen.

Meer informatie over de opleiding

Verandermanagement

Je vergroot je kennis over visie, veranderprocessen en onderstromen in een organisatie. Je gaat aan de slag met een onderzoeksplan. De verschillende belanghebbenden en hun rol, ook binnen de directe omgeving van de school, worden hierin meegenomen.

Coachen en begeleiden

Met coach-technieken leer je hoe je anderen kunt inspireren om inzicht krijgen in een veranderproces, hun verantwoordelijkheid te nemen, en zelf te zoeken naar oplossingen. Er wordt daarbij ook aandacht besteed aan analyse en onderstromen in een organisatie.

Communicatie

Je krijgt inzicht in communicatieprocessen en hun bijbehorende sturingskenmerken, waaronder verschillende typen feedback en de effecten daarvan in professionele organisaties. Je reflecteert op je eigen communicatiegedrag en de effecten daarvan op anderen. Je werkt met voorbeelden uit je eigen praktijk, zodat je expliciet kunt maken wat de effecten zijn op jouw persoonlijk leiderschap en communicatie.

Werkvorm

De opleiding begint met een online ontwikkelassessment. Dit is géén toelatingsassessment. Het assessment brengt jouw competenties en drijfveren in beeld. Op basis van de uitkomsten formuleer je persoonlijke leerdoelen waaraan je wilt werken tijdens het opleidingstraject. De opleiding biedt relevante literatuur en theoretische achtergrond, maar is vooral praktisch ingericht.
Er zijn diverse bijeenkomsten, waarbij je in groepen werkt. Daarnaast neem je een deel van de leerstof tot je via ‘social learning’, binnen je eigen organisatie en de online community van onze digitale leeromgeving. Hiermee sluiten we aan bij de wensen van de lerende in de 21e eeuw. Je voert regie over je eigen leerproces en neemt zelf verantwoordelijkheid voor jouw leren waar, wanneer en met wie je dat wilt.

doelen
doelen

Na afronding van de opleiding kun jij als persoonlijk leider een blijvende bijdrage leveren aan de leerprestaties van de leerlingen.

doelgroep
doelgroep

De opleiding is bedoeld voor leraren, IB-ers, bouwcoördinatoren, sectiehoofden, locatieleiders en teamleiders uit het po, vo en mbo. Het is van belang dat de keuze voor deze opleiding wordt ondersteund door de directie. Daarbij is het belangrijk dat je gefaciliteerd wordt om de opdrachten in de praktijk uit te kunnen voeren ter ondersteuning, verbetering en/of vernieuwing van het onderwijs en de organisatie.

omvang
omvang

De opleiding duurt 1 jaar en omvat 15 dagdelen van 3 uur. De gemiddelde studiebelasting bedraagt 224 uur.

Naast de gezamenlijke bijeenkomsten werken we in leerteams en met een digitale leeromgeving. De resterende tijd besteed je aan literatuurstudie, het uitvoeren van praktijkopdrachten, intervisie, onderzoeken en het houden van een eindpresentatie.

investering
investering

De opleidingskosten zijn €2.995 (inclusief arrangementkosten).

In de opleiding maken we gebruik van aanbevolen literatuur en werken we met een digitale omgeving.

toelatingseisen
toelatingseisen

Voorafgaand aan het traject vindt een criteriumgericht interview plaats waarin je je ambitie, loopbaan en loopbaanwensen toelicht. Samen verkennen we over welke kennis en vaardigheden een leidinggevende moet beschikken en welke persoonskenmerken hierbij passen.

certificering
certificering

De opleiding wordt afgesloten met een twee beroepsproducten en een persoonlijk ontwikkelplan als afsluiting van de tweedaagse. Wanneer je de opleiding succesvol hebt afgerond, ontvang je het postbachelor IPABO-diploma Teacher Leader / Middenmanagement.

periode
periode

Lesdagen van 16.00 tot 19.30 uur (incl. pauze)

  • woensdag 13 september 2023 (introductie)
  • woensdag 27 september 2023
  • woensdag 11 oktober 2023
  • woensdag 8 november 2023
  • woensdag 22 november 2023
  • maandag 15 januari en dinsdag 16 januari 2024 (tweedaagse training)
  • woensdag 31 januari 2024
  • woensdag 14 februari 2024
  • woensdag 13 maart 2024
  • woensdag 3 april 2024
  • woensdag 17 april 2024
  • woensdag 15 mei 2024 (diplomeren)

Vraag een adviesgesprek aan

Ben Snoeijink helpt al meer dan tien jaar onze
cursisten hun volgende carrièrestap te zetten.

Vraag een adviesgesprek aan
Ben Snoeijink Studieadviseur