Leer ze rekenen
Ros, B., Hickendorff, M., Keijzer, R., & Van Luit, H. (2022). Leer ze rekenen. Praktische inzichten uit onderzoek voor leraren basisonderwijs. Meppel: Didactief Onderzoek/Ten Brink
In de jaren 70 van de vorige eeuw werd realistisch reken-wiskundeonderwijs ontwikkeld als reactie op mechanistisch, betekenisloos rekenen. Eind vorige eeuw waren vrijwel alle reken-wiskundemethodes op de ideeën van realistisch reken-wiskundeonderwijs gebaseerd. Er kwam ook kritiek, want realistisch reken-wiskundeonderwijs zou te weinig oog hebben voor basisvaardigheden en zou leiden tot lagere opbrengsten dan traditioneel rekenonderwijs. De KNAW liet in haar rekenrapport zien dat niet de visie op rekenen-wiskunde bepalend is voor de opbrengst van het onderwijs, maar de kwaliteit van de leraar.
Het lectoraat rekenen-wiskunde maakte verschillende analyses van visies op reken-wiskundeonderwijs.
Ros, B., Hickendorff, M., Keijzer, R., & Van Luit, H. (2022). Leer ze rekenen. Praktische inzichten uit onderzoek voor leraren basisonderwijs. Meppel: Didactief Onderzoek/Ten Brink
Keijzer, R. & Bruin-Muurling, G. (2022, april 26). Focus op ‘evidence based’ dreigt onderwijs te verarmen. ScienceGuide. https://www.scienceguide.nl/2022/04/focus-op-evidence-based-dreigt-onderwijs-te-verarmen/
Bruin-Muurling, G. & Keijzer, R. (2022, februari 9). Wiskundige denkactiviteiten in het PO. Verkregen van YouTube.
Keijzer, R., Oonk, W, & Van Zanten, M. (2021). Wiskunde op de lerarenopleiding basisonderwijs in voortdurende ontwikkeling. In Geerdink, G. & Swennen, A. (red.) Vijftig jaar leraren opleiden (pp. 293-304). Amsterdam: Boom.
Keijzer, R. & Verschure, C. (2011). Aan het denken zetten. Volgens Bartjens…, 30(5), 34-37.
Keijzer, R. & Van Vliet, M. (2021). Met eenvoudige middelen kinderen aan het denken zetten. Volgens Bartjens, 40(5), 8-11
Keijzer, R., Bruin-Muurling, G., & Den Braber, N. (2021). Ruimte voor nadenken. Volgens Bartjens, 41(1), 8-11.
Den Braber, N., Bruin-Muurling, G., & Keijzer, R. (2021). Ruimte voor nadenken. Euclides, 92(2), 4-9.
Bruin-Muurling, G. & Keijzer, R. (2018). Doelen voor het reken-wiskundeonderwijs van de toekomst. Volgens Bartjens, 37(5), 10-14
Keijzer, R., Keers, F., Doing, D., Otten, M., Stuber, S. &, Veldhuis, M. (2021). Kansen doordenken vanuit vakdidactiek rekenen-wiskunde. Tijdschrift voor Lerarenopleiders, 42(4), 4-8.
Keijzer, R., & Veldhuis, M. (2019). Discussie reken-wiskundeonderwijs. JSW, 2019(9), 12-15
Keijzer, R. & Veldhuis, M. (2019). Van Luit behoeft nuancering. DidactiefOnline
Keijzer, R. & Bruin-Muurling, G. (2020, juni 3). Expliciete directe instructie is minder effectief dan het lijkt. ScienceGuide.
Keijzer, R. & Veldhuis, M. (2020). Op weg naar NVORWO onderzoeksagenda. Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 40(2), 53-62.
Keijzer, R., Van Doornik-Beemer, H., & Oonk, W. (2017). Opleiden voor rekenen-wiskunde in het basisonderwijs. In G. Geerdink & I. Pauw. Kennisbasis Lerarenopleiders. Katern 3: Inhoud en vakdidactiek op de lerarenopleiding (pp. 131-136). Eindhoven: Velon.
Duman, V. & Keijzer, R. (2016). Een uitdagende opleidingscontext voor rekenen-wiskunde. Tijdschrift voor Lerarenopleiders, 37(3), 65-72.