Meivakantie: IPABO is gesloten van 26 april t/m 5 mei. Kijk voor meer informatie op de contactpagina.
Hogeschool IPABO > Kenniscentrum > Publicaties > Lectorale rede ‘Het Jonge Kind’
Lectorale rede ‘Het Jonge Kind’
Boland, A. (2015). Onderwijs aan het jonge kind. Intersubjectiviteit als onderlegger voor ontwikkeling. Lectorale rede. Hogeschool IPABO.
Op 7 januari 2015 heeft Annerieke Boland in haar lectorale rede gesteld dat er in veel peuter- en kleutergroepen in de VVE en in het basisonderwijs ten onrechte een onderscheid gemaakt wordt tussen spelen en leren. ‘Dat heeft geleid tot een eenzijdige focus op lezen, schrijven en rekenen. Ook worden er vaak werkvormen ingezet die niet passen bij jonge kinderen, zoals werkbladen, klassikale lesjes in de grote kring en toetsen. In deze settingen leren jonge kinderen vooral nadoen wat juf of meester voordoet.’ De bijeenkomst trok vele enthousiaste bezoekers uit het onderwijsveld en de vroeg- en voorschoolse educatie (VVE). De lectorale rede is opgenomen in een boekje dat u hier kunt inzien.
Gerelateerde publicaties
Website Taal in spel
https://www.taal-in-spel.nl/
Spel van kleuters begrijpen
Wynberg, E., Wessels, M., & Boland, A. (2024). Spel van kleuters begrijpen. HJK 2024(7), 18-21.
Eindrapport “Moeilijk gedrag” van jonge kinderen op school: bouwen aan een positieve relatie met ieder kind. Eindrapport “Moeilijk gedrag” van jonge kinderen op school: bouwen aan een positieve relatie met ieder kind. Hogeschool IPABO.
Boland, A., Mol Lous, A., Creutzburg, A., Hillen, J., Verhoeven, S. (2023.) Eindrapport “Moeilijk gedrag” van jonge kinderen op school: bouwen aan een positieve relatie met ieder kind. Hogeschool IPABO.