Meivakantie: IPABO is gesloten van 26 april t/m 5 mei. Kijk voor meer informatie op de contactpagina.
Hogeschool IPABO > Kenniscentrum > Publicaties > Een uitdagende opleidingscontext voor rekenen-wiskunde
Een uitdagende opleidingscontext voor rekenen-wiskunde
Duman, V. & Keijzer, R. (2016). Een uitdagende opleidingscontext voor rekenen-wiskunde. Tijdschrift voor Lerarenopleiders, 37(3), 65-72.
Lerarenopleidingen basisonderwijs vragen van hun studenten om verschillen tussen leerlingen vooral als kans te zien om leerlingen van en met elkaar te laten leren. Wanneer je als opleiding model wilt staan voor deze beoogde praktijk, betekent dit dat je ook in de lerarenopleiding differentiatie aangrijpt om het leren te bevorderen. Dat is wat er bij de Hogeschool IPABO gebeurde. Omdat we grote verschillen tussen studenten zagen bij het vak rekenen-wiskunde en merkten dat sterke rekenaars zich nogal eens verveelden, gingen we met deze sterke rekenaars in gesprek om na te gaan hoe we voor hen de opleiding uitdagend konden maken. Na afloop van deze gesprekken formuleerden wij voor onszelf een opleidingsdidactische opdracht, waarvan wij positieve leereffecten verwachtten voor zowel de sterkere als minder sterke rekenaars. We vroegen twee sterke rekenaars een bijeenkomst voor hun medestudenten te verzorgen rond een van de onderwerpen uit de kennisbasis rekenen-wiskunde. We laten zien hoe de sterk rekenende studenten met deze opdracht aan de slag gingen en hoe zowel de sterke rekenaars als hun minder sterk rekenende groepsgenoten hiervan leerden.
Gerelateerde publicaties
Kijk op wiskunde
Keijzer, R. & Van der Weijden, B. (2024). Kijk op wiskunde. Volgens Bartjens, 43(5), 32-35.
Denkend aan rekenen-wiskunde… Verslag van de 42e Panamaconferentie
Keijzer, R., de Vink, I., & Verbruggen, I. (2024). Denkend aan rekenen-wiskunde… Verslag van de 42e Panamaconferentie. Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 44(2),53-59.
Denken in conceptuele doelen voor groep 1 en 2
Keijzer, R., Van Schaik, M., & Boland, A. (2023). Denken in conceptuele doelen voor groep 1 en 2. Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 42(3), 41-55.