Hogeschool IPABO > Kenniscentrum > Publicaties > Education Contributing to Social Justice.
Education Contributing to Social Justice.
Leijgraaf, M. (2015). Education Contributing to Social Justice. In ATEE 2014 Winter Conference Proceedings, Social Justice and Diversity in Teacher Education (pp. 16-27). Brussels: ATEE.
In dit theoretisch artikel wordt op een kritische wijze de dominantie
van het neoliberalisme doordacht, en de gevolgen daarvan voor het
onderwijs: verslechterende arbeidsomstandigheden voor leraren en de
verdringing van de (normatieve) vraag naar waar het in het onderwijs om
zou moeten gaan. Teneinde de discussie aan te wakkeren, worden
normatieve vragen als waar het in het onderwijs om zou moeten gaan
verkend in het licht van het concept van Social Justice.
Gerelateerde publicaties
Podcast: Kansen(on)gelijkheid en technologie.
Leijgraaf, M., & Hubeek, J. (2025, April 2). Kansen(on)gelijkheid en technologie. AI: Het pedagogisch appèl. Hoe AI het onderwijs uitdaagt. https://ai-het-pedagogisch-appel.captivate.fm/episode/30-kansenongelijkheid-en-technologie-in-gesprek-met-monique-leijgraaf/
Pak de digitale regie terug.
Berghe van den, R., Leijgraaf, M., Geenen, M., & Kerssens, N. (2025). Pak de digitale regie terug. Didactief, 55(4), 16-17. https://didactiefonline.nl/artikel/pak-de-digitale-regie-terug
Sturen en loslaten. Investeren in een sterke leerkracht-leerlingrelatie.
El Khattabi, F. (2025). Sturen en loslaten. Investeren in een sterke leerkracht-leerlingrelatie. Talent, 27(1), 4-7. https://www.tijdschrifttalent.nl/art/50-8369_Sturen-en-loslaten