Hogeschool IPABO > Kenniscentrum > Publicaties > De kennisbasis rekenen-wiskunde en de kwaliteit van reken-wiskunde-instructie op de basisschool
De kennisbasis rekenen-wiskunde en de kwaliteit van reken-wiskunde-instructie op de basisschool
Gardebroek-van der Linde, J., Van Doornik-Beemer, H., Keijzer, R., & Van Bruggen, J. (2018). De kennisbasis rekenen-wiskunde en de kwaliteit van reken-wiskunde-instructie op de basisschool. Tijdschrift voor Lerarenopleiders, 39(1), 65-76
Sinds 2013 leggen studenten van de Nederlandse lerarenopleiding basisonderwijs de landelijke kennisbasistoets rekenen-wiskunde af. Onduidelijk is welke uitwerking de invoering van deze toets in de praktijk heeft. In het hier beschreven exploratieve onderzoek is gekeken of studenten met een hoge, dan wel lage toetsscore, verschillen in reken-wiskunde-instructie op de basisschool. Voor het onderzoek is een multiple casestudy ingezet. Zes derdejaarsstudenten van een lerarenopleiding basisonderwijs zijn gevolgd. Hun reken-wiskunde-instructie is beoordeeld met een aanpassing van het ‘Mathematical Quality of Instruction’ instrument.
Gerelateerde publicaties
Kijk op wiskunde
Keijzer, R. & Van der Weijden, B. (2024). Kijk op wiskunde. Volgens Bartjens, 43(5), 32-35.
Denkend aan rekenen-wiskunde… Verslag van de 42e Panamaconferentie
Keijzer, R., de Vink, I., & Verbruggen, I. (2024). Denkend aan rekenen-wiskunde… Verslag van de 42e Panamaconferentie. Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 44(2),53-59.
Denken in conceptuele doelen voor groep 1 en 2
Keijzer, R., Van Schaik, M., & Boland, A. (2023). Denken in conceptuele doelen voor groep 1 en 2. Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 42(3), 41-55.