Hogeschool IPABO > Kenniscentrum > Publicaties > Cultureel sensitief leraarschap. Ontwikkeling van beroepskwaliteiten van aanstaande leraren voor pluriforme scholen.
Cultureel sensitief leraarschap. Ontwikkeling van beroepskwaliteiten van aanstaande leraren voor pluriforme scholen.
Susam, H. (2015). Cultureel sensitief leraarschap. Ontwikkeling van beroepskwaliteiten van aanstaande leraren voor pluriforme scholen. Academisch proefschrift. Amsterdam: VU University Press
Dit proefschrift onderzoekt de ontwikkeling van de beroepskwaliteiten van aanstaande leraren in een pluriforme samenleving, zowel op conceptueel-theoretisch als op empirisch niveau. Uitgangspunt is dat het leraarschap een relationele verhouding tot de leerling veronderstelt. Daarin schuilt de normatief-reflexieve kern van het leraarschap. Vanuit deze oriëntatie op het leraarschap wordt in het proefschrift ook de theorie-praktijkverhouding in de opleiding uitvoerig aan de orde gesteld en wordt gezocht naar de vormen van een opleidingsdidactische concept die bij dat normatief-reflexieve beeld van leraarschap past.
Gerelateerde publicaties
This is not America!: Attempts to foster Dutch teacher candidates’ critical consciousness of racial inequity
Leijgraaf, M., & Reeves, J. (2025). This is not America!: Attempts to foster Dutch teacher candidates’ critical consciousness of racial inequity. In C. M. Leider, C. L. Dobbs, & E. Nerlino (Ed.), Preparing antiracist teachers (pp. 23-38). Routledge. doi:10.4324/9781032685090-4
Practices of social-justice oriented teacher education: a review of the literature.
Hosseini, N., Leijgraaf, M., Gaikhorst, L., & Volman, M. (2024). Practices of social-justice oriented teacher education: a review of the literature. Frontiers in Education, 9:1432617. doi:10.3389/feduc.2024.1432617
“I am not the other”: A Yazidi American teacher’s identity work.
Reeves, J., Leijgraaf, M., & Gu, X. (2024). “I am not the other”: A Yazidi American teacher’s identity work. In Z. Tajeddin, & B. Yazan (Eds.), Language teacher identity tensions: Nexus of agency, emotion, and investment (pp. 160-175). Routledge. doi:10.4324/9781003402411-13